محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - عکس از ایرنا

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه ایران می گوید آماده است به عربستان سعودی سفر کند و نیز از همتای سعودی خود در تهران استقبال کند.

به گزارش خبرگزاری ها، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با ارکی تیومیویا وزیر امور خارجه فنلاند در تهران گفت: «من برای سفر به عربستان آمادگی دارم و همچنین از حضور همتای خود در ایران استقبال می کنم.»

وی در همین حال گفت که نخستین فرصت برای دیدار وزیران خارجه دو کشور «در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است که امیدوارم امسال بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.»

آقای ظریف همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره علاقه مند به حسن همجواری بوده، عربستان یکی از مهمترین کشورهای منطقه است که دارای نقش و نفوذ گسترده است و برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.»

وی افزود: «بسیار خوشحالم در سفر معاون وزیر خارجه [ایران به ریاض] و دیدار وی با آقای سعود الفیصل گفتگوهای مثبت و با نگرش به آینده بین دو طرف صورت گرفت. امیدوارم این گفتگوها زمینه را برای گسترش روابط فراهم کند.»

وی گفت: «افراط، خشونت و ترویج آن در جهان اسلام منافع دو کشور ایران و عربستان را تهدید می کند و هر گونه فرقه گرایی خطری برای دو کشور است و ما باید به عنوان نیروی واحد همکاری کنیم.»

ظریف تصریح کرد: «با توجه به سابقه ای که وزیر امور خارجه عربستان دارد می تواند نقش مهمی در آینده دو کشور ایفا کند، بنده آماده ام همراه با ایشان برای گسترش روابط دو کشور مشارکت کنم.»

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی پیشتر در خردادماه امسال رسما از همتای ایرانی اش برای سفر به عربستان سعودی به منظور حضور در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت کرده بود.

در همین حال آقای ظریف ظاهرا به علت همزمانی این نشست با برنامه های دیگر وزارت خارجه ایران از جمله مذاکرات هسته ای نتوانسته بود این سفر را انجام دهد.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از آن هم به صورت شفاهی از وزیر خارجه ایران برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرده بود.

رسانه‌های ایران روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت به نقل از منابع خارجی گزارش دادند که فیصل در نشست خبری تاکید کرده که کشورش آماده‌ گفتگو با تهران و پذیرایی از وزیر خارجه ایران است.

سعود الفیصل در آن نشست خبری تاکید کرد: «ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.»

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران اواسط اردیبهشت ماه با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه های دولت این کشور است، گفت: «باتوجه به این که عربستان، همسایه ای است که به حسن همجواری و تحکیم روابط با آن به نفع منطقه خواهد بود، اراده دولت در این است که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور گسترش یابد.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

آقای روحانی اسفند ماه گذشته در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز هنگام دریافت رونوشت استوارنامه الشهری خاطر نشان کرد: «اولویت سیاست خارجی ایران، گسترش روابط با همه کشورهای همسایه به ویژه عربستان است.»

حسن روحانی پیش از پیروزی در انتخابات خرداد ۹۲، بهبود رابطه با همسایگان ایران و کشورهای عربی منطقه را از مهمترین برنامه‌های سیاست خارجی خود اعلام کرده بود.

عادی‌سازی رابطه با عربستان سعودی یکی از بخش های مهم این سیاست محسوب می‌شود. روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر با تشنج و اختلاف بر سر مسائلی چون بحران سوریه، سردتر شده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پیروزی حسن روحانی در این انتخابات را به وی تبریک گفت و از اظهارات مثبت وی نسبت به اهمیت روابط ایران و پادشاهی عربستان سعودی استقبال کرد.

روابط ایران با کشورهای عربی جنوب این کشور به ویژه کشورهای عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده در چند سال گذشته با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

تنش در روابط ایران با این کشورها و به طور کلی با «شورای همکاری خلیج»، موجب از میان رفتن بسیاری از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازنده در منطقه شده است.