مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه

مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه

کابینه حسن روحانی به سبب غیبت زنان در فهرست وزرا با انتقادات فراوانی مواجه شد که رئیس جمهور را بر آن داشت در سخنرانی های گوناگون قول بدهد از زنان در مناصب عالی دیگر استفاده خواهد کرد.

دیروز سه شنبه چند ساعت پس از آن که عباس عراقچی سخنگوی وزارت امورخارجه خبر از انتصاب اولین سخنگو و سفیر زن در وزارت امور خارجه داد، گمانه‌زنی‌ها درباره نام این افراد آغاز شد. معصومه ابتکار، منصوره شریفی صدر و مرضیه افخم از جمله افرادی بودند در ابتدایی ترین ساعات انتشار این خبر نام آن‌ها مطرح شد.

عراقچی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرده بود: «حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد؛ البته ملاکهای وزارت امور خارجه در این باره کارشناسی و تخصصی است.تعدادی خانم در سطوح مختلف اعم از کارشناسی و مدیریتی در وزارت امور خارجه اشتغال به کار دارند و نمود و بروز خوبی نیز از خود نشان داده اند.»

وی افزود: «آقای ظریف از آغاز به کار خود به استفاده از خانم‌ها در سطوح مدیریتی بالاتر توجه ویژه داشت و شخصا علاقمند بود که اگر ممکن باشد یکی از خانم‌ها سمت سخنگویی وزارت امور خارجه را به عهده بگیرد. این موضوع اکنون در حال ارزیابی وبررسی است که امیدواریم نخستین بار یک خانم به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی انتخاب شود.»

مرضیه افخم جایگزین عراقچی

دیروز سه شنبه گزارش‌ها خبر از انتصاب مرضیه افخم به عنوان اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه دادند. مرضیه افخم از مدیران باسابقه دستگاه سیاست خارجی به شمار می رود و کارش را به عنوان اولین سخنگوی زن وزرات امور خارجه در ارتباط مستقیم با جامعه بین‌المللی ادامه خواهد داد.

افخم پیشتر به عنوان مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و مدیرکل سابق اطلاعات و اخبار این وزارتخانه فعال بود و از هفته آینده در سمت جدید خود کارش را آغاز می کند.

ابتکار در انتخابات شهرداری می ماند

معصومه ابتکار در مصاحبه ای با خبرگزاری آریا ضمن تایید خبر پیشنهاد منصب سخنگویی وزارت خارجه به وی اعلام کرد این پست را نپذیرفته است و برنامه دارد در شهرداری سرمایه گذاری بیشتری بکند.

وی اظهار داشت: «من این پیشنهاد را قبول نکرده ام و روز دوشنبه برنامه خود برای مسئولیت شهرداری تهران را ارائه کردم. غیر از سخنگویی وزارت خارجه پیشنهادات دیگری هم از سوی وزارت خارجه داشتم که آنها را هم رد کردم.»

منصوره شریفی صدر اولین سفیر زن ایران

منصوره شریفی صدر اولین سفیر زن ایران

منصوره شریفی صدر اولین سفیر زن ایران

منصوره شریفی صدر، مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه قرار است به احتمال قوی به عنوان اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران منصوب می شود.

بر اساس تازه ترین گزارش ها هنوز محل ماموریت شریف مشخص نشده است اما با توجه به پیشینه مطالعاتی و استخدامی او که در شرق آسیا بوده، اندونزی یا بنگلادش اولین گزینه های وزارت خارجه برای فرستادن شریفی صدر خواهند بود. دوره ماموریت سفرای ایران به این کشورها رو به اتمام است.

شریفی صدر پیشتر به عنوان نخستین زن در مسئولیت کاردار در سفارت ایران در ژاپن منصوب شده است. با این وجود سمت سفیری و نمایندگی دایم ایران در ژنو هم از گزینه های محتمل برای انتصاب شریفی صدر خواهد بود.