شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران- عکس از ایرنا

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران- عکس از ایرنا

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امروز وارد بغداد شد و با نوری المالکی نخست وزیر عراق و آیت الله سیستانی مرجع شیعیان این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

شمخانی و المالکی ضمن بااهمیت خواندن انتخابات پارلمانی عراق، شرکت مردم و انتخاب رییس مجلس را از نشانه های اتحاد در میان عراقیان و همراهی آن ها با دولت مرکزی خواندند.

در دیدار این دو مقام ارشد ایرانی و عراقی، المالکی از «حمایت های معنوی» ایران از ملت و دولت عراق تشکر و قدردانی کرد.

نوری المالکی تشکیل پارلمان ملی و انتخاب سلیم الجبوری رییس جدید مجلس عراق را «گامی مهم و موثر در توسعه روند سیاسی» در عراق خواند وآن را نشان از «اشتراک مساعی جناح های سیاسی» برای مدیریت بحران جاری در این کشور دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار دیگری با آیت الله سیستانی نقش فتوای این مرجع شیعه «در بسیج مردمی ضد تروریسم» مثبت خواند و آن را مایه رسیدن گروه‌های سیاسی به «اجماع برای تشکیل ساختارهای قانونی عراق» خواند.

آیت الله علی سیستانی پرنفوذترین شخصیت مذهبی میان شیعیان عراق است. این روحانی ۸۴ ساله ایرانی، مرجع تقلید میلیونها شیعه در عراق است و کسی بودکه با صادر کردن حکمی چند خطی، صدها هزار شهروند شیعه را در شهرهای مختلف عراق به خیابانها کشاند تا برای نبرد با داعش نام نویسی کنند.

فتوای آیت الله سیستانی و موجی که او در میان مناطق شیعی عراقی به راه انداخت، هم برای دولت نوری مالکی دلگرمی بزرگ و قوت قلب شد، و هم ارتش سردرگم عراق با دیدن انبوه داوطلبانی که می خواهند در کنار آنها سلاح به دست بگیرند و مبارزه کنند، جانی تازه گرفت.

علی رغم نفوذ گسترده ای که سیستانی در میان شیعیان عراق دارد او هرگز در میان درگیری های حزبی و گروهی موضع گیری نکرد. در انتخابات اخیر پارلمان عراق نیز نوری مالکی و عمار حکیم که هر دو در برابر هم صف آرایی کرده بودند تلاش های بسیاری کردند تا حمایت او را به سوی خود جلب کنند، تلاشهایی که در انتها بی فرجام بود.

شمخانی همچنین در این سفر با دیگر مراجع همچون رییس پیشین مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق آیت الله محمدباقر حکیم، آیت الله اسحاق فیاض و نیز آیت الله بشیر نجفی دیدار کرد.

در این دیدار‌ها روحانیان عراقی بر ضرورت حفظ اتحاد و انسجام میان مردم عراق در برابر تروریسم وابسته و شکل گیری فوری ساختارهای سیاسی قانونی بر پایه خواست مردم این کشور تاکید کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدار‌ها با تجلیل از نقش مهم و منحصربفرد مرجعیت در حفظ وحدت ملی و فتوای حضرت آیت الله سیستانی در شکل گیری و بسیج مردمی ضد تروریسم، دستیابی گروه‌های سیاسی را به اجماع برای تشکیل ساختارهای قانونی عراق، موجب خوشنودی دانست.

شمخانی در این دیدار نیز انتخاب رییس مجلس عراق را گامی مهم و تعیین کننده در «توسعه تفاهم و اشتراک مساعی مجموعه جناح‌های سیاسی» عراق به منظور شکل دهی چهارچوب‌های قانونی در اداره امور اجرایی این کشور خواند

المالکی که از سال ۲۰۰۶ بر عراق حکومت می کند و فرماندهی کل نیروهای مسلح را هم به عهده دارد، در معرض انتقادهای داخلی و خارجی، به ویژه از سوی مسوولان آمریکایی است. این انتقادها، استراتژی امنیتی او را هدف قرار داده اند. همچنین او متهم به کنار نهادن اهل سنت و انحصار حاکمیت است.

المالکی اوایل ماه جاری درخواست آمریکایی ها و اروپایی ها برای تشکیل کابینه مشارکت ملی و نیرومند را جهت رویارویی با پیامدهای امنیتی کشور رد کرد. وی حمله تندی به رقیبان سیاسی اش کرده بود و آنان را “متمرد علیه قانون اساسی” نامیده بود و این اشاره ای به مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان و اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق بود.

به باور برخی کارشناسان دولت مالکی همچون یک رژیم فرقه ای عمل کرد و در نتیجه سنی ها در موقعیتی قرار گرفتند که تنها باید از دستورات تبعیت می کردند.

نارضایتی عراقی ها از کشورداری تندرویان مسلح داعش

مدت زیادی نمی گذرد از زمانی که نیروهای داعش اداره امور چند شهر عراقی را به عهده گرفتند. اما در همین چند ماه کوتاه ترافیک شدید، کمبود موادغذایی و سوخت و رسیدگی به امور دولتی مردم شهرهای تحت کنترل داعش را بلاتکلیف‌ گذاشته؛ کشورداری به دست نیروهای مسلحی افتاده که از اداره شهر چیزی نمی‌دانند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که بی‌اطلاعی و نابلدی نیروهای داعش از اداره شهر جدی است و می‌تواند حتا منجر به خشم و اعتراض جمعی شهروندان شهرهایی مثل موصل شود که به دست داعش افتاده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید برخلاف حزب‌الله لبنان یا حماس در فلسطین که ریشه محکمی در میان مردم جامعه خود دارند، داعش گروهی نیست که در طول سالیان طولانی جا پای خود را در میان مردم جامعه خود باز کرده و هواداران قابل توجهی به خود جذب کرده باشد. آن‌ها برخلاف حماس یا حزب‌الله سابقه سال‌ها کار خیریه هم ندارند.

با این‌که برخی سنی‌ها از حضور داعش به عنوان راه مقابله با دولت شیعی نوری مالکی استقبال کردند، اما بیشتر سنی‌ها میانه‌‌ای با داعش و نیروهایش ندارند.