هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

به نظر می رسد ایران با تغییر روند سیاست خود در تعامل با غرب، منتظر واکنش مثبت غرب است و شاید بر همین اساس هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخصی مصلحت نظام نیز در صحبت های اخیر خود گفت: “غرب باید حسن‌نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند.”

هاشمی رفسنجانی در دیدار گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا در روز دوشنبه ۲۹ مهر با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران و تغییر روند سیاست های ایران در مذاکرات با غرب گفت: “اولین گام‌ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۱+۵ برداشته شد که اگر براساس حسن‌نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد.”

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره همکاری ایران با غرب در دوران پس از جنگ ایران و عراق و آغاز دوران سازندگی گفت: “ایران در آن مقطع، بسیاری از خرابی‌ها را با تسهیلات مالی بین‌المللی آباد کرد و سازندگی در ایران اوج گرفت که هر دو طرف به دستاوردهای اقتصادی ‌رسیدند.”

وی تحریم های اعمال شده بر علیه ایران را ظالمانه دانست و افزود: “واقعا معلوم نیست غرب از ایران چه می‌خواهد که این‌گونه برخورد می‌کند. از کشورهای اروپایی انتظار داشتیم که به جای استفاده از شیوه‌های غیرعاقلانه تحریم و تهدید، بر مذاکرات عاقلانه تأکید کنند.”

غرب تحریم های سنگین علیه ایران را چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

این در حالی است که ایران منکر اتهامات غرب است و همواره اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته ای نیست و فعالیت های هسته ای اش با اهداف مسالمت آمیزی مانند تولید برق، فراوردهای پزشکی و فناوری های علمی انجام می شود.

پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و مکالمه تلفنی وی با بارک اوباما رییس جمهور آمریکا، گمانه زنی ها درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا در رسانه ها و جوامع سیاسی مورد بحث قرار گرفت. از سوی دیگر، برگزاری نشست ۵+۱ و توافق بر انتشار بیانیه ای مشترک میان دو طرف مذاکره برای نخستین بار، احتمال کاهش فشارهای جهانی بر ایران را تقویت کرده است.

به نظر می رسد، این مسئله موجب نگرانی اسراییل شده است، زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اولین چهره های بین المللی بود که با دید منفی به مذاکرات ژنو نگاه کرد. او با یادآوری لزوم تحریم های اقتصادی و افزایش فشار بر ایران گفت: «به نظر من کاستن از فشار تحریم ها در این زمان که تحریم ها تا این اندازه به هدف خود نزدیک شدند، اشتباهی تاریخی خواهد بود. هرچه فشار بیشتر باشد شانس واقعی برای برچیده شدن برنامه اتمی نظامی ایران بیشتر خواهد بود.»

در همین راستا بار دیگر هاشمی رفسنجانی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: “ایران هیچ وقت به فکر دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، ولی نمی‌توانیم حق تاریخی نسل امروز و آینده ایران را به بهانه بعضی از دولت‌ها و تبلیغات بی‌اساس آنها در استفاده از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای نادیده بگیریم.”

پیش از این نیز آیت الله خامنه ای رهبر ایران فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»