واشنگتن: تلاش های ما برای مقابله با نفوذ ایران علیه دوستانمان ادامه دارد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هنگام دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان – عکس از رویترز

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هنگام دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان – عکس از رویترز

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از گسترش «شک و شبهه» در مورد «مهندسی انتخابات» پیش رو هشدار داد. وی بدینوسیله به دخالت سلطه در تعیین نتیجه رای گیری پارلمانی که قرار است چند هفته دیگر برگزار شود، و شک و تردید افکار عمومی در مورد امکان تعامل با انتخابات در سایه حذف تعداد زیادی از نامزدها، و شک و شبهه سازمان های جامعه مدنی ایران در برگزاری یک «انتخابات آزاد» اشاره داشت.

روحانی دو شب پیش در یک گفت و گوی زنده با تلوزیون رسمی ایران از موضع گیری خود در خصوص رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات پارلمانی دفاع کرد و از دیگر دستگاه های دولتی خواست به قانون احترام بگذارند. این هشدار روحانی همزمان با آغاز بد بینی درباره امکان شرکت در انتخابات پس از مداخله گسترده «شورای نگهبان» می باشد که مسؤل نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت های نامزدها است.

از سوی دیگر، آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: « توافق هسته ای که ایالات متحده و قدرت های بزرگ با ایران امضا کردند به هیچ وجه بر ما در وزارت دفاع تأثیر نمی گذارد، و توانایی های ما را محدود نمی کند، و ما به مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران علیه دوستان و متحدانمان در منطقه ادامه خواهیم داد». کارتر در سخنرانی دو شب پیش خود در برابر انجمن اقتصادی واشنگتن گفت، کشورش با پنج چالش مواجه است که عبارتند از : روسیه، چین، کره شمالی، ایران و سازمان داعش.