از چپ به راست، ورونیک دکیسر نماینده بلژیکی حزب سوسیالیست، هانس سوبادا نماینده اتریشی حزب سوسیال دموکرات، و آنا گومز سیاستمدار پرتغال در تهران – عکس از خبرگزاری فرانسه، 20 اکتبر 2013

از چپ به راست، ورونیک دکیسر نماینده بلژیکی حزب سوسیالیست، هانس سوبادا نماینده اتریشی حزب سوسیال دموکرات، و آنا گومز سیاستمدار پرتغال در تهران – عکس از خبرگزاری فرانسه، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته خود اعلام کرد عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شدند.

افخم تصریح کرد این اقدام پس از انجام «مکاتبات سیاسی و یادداشت‌ها بین نمایندگی‌های ایران و کانادا که در سازمان ملل مبادله شد»، نهایی شد و به زودی به مرحله عمل می رسد.

بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا

افخم در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود خبر داد سفارتخانه‌های ایران و انگلیس به صورت کاردار غیر مقیم تا هشت روز آینده بازگشایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه خاطر نشان کرد: «پیرو مذاکرات وزرای خارجه و تماس سطوح مختلف در نیوریورک درباره روابط دو کشور و بحث معرفی کاردار غیر مقیم» دو کشور ایران و بریتانیا به تفاهم رسیدند «با هدف از سرگیری روابط» تصمیم به معرفی کاردار غیر مقیم گرفتند.

از آن جایی که این کاردارها مقیم نیستند روند معرفی آنان سریعتر خواهد بود و به گفته افخم این کاردارها در «هشت روز آینده» از سوی دو طرف معرفی می‌شوند.

مفهوم غیرمقیم بودن آنان به آن معنا است که این کاردارها در ترددند از این رو با فعالیت آنها سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی می‌شود. با بازگشایی سفارتخانه ها بحث دفتر حافظ منافع پایان می‌یابد و به تبع آن تهران و لندن مراودات خود را از سر می‌گیرند.

اتحادیه اروپا در ایران دفتر نمایندگی می‌زند

در راستای موج مثبت از سرگیری روابط ایران با غرب، رییس فراکسیون سوسیال‌دموکرات‌های پارلمان اروپا خبر داد اتحادیه اروپا طرحی دارد که بر آن مبنا دفتر نمایندگی این اتحادیه را در تهران راه اندازی کند.

هانس سوبادا رییس فراکسیون سوسیال‌دموکرات‌های پارلمان اروپا در گفتگو با روزنامه شرق چاپ تهران، خبر داد اتحادیه اروپا بنا دارد دفتر دایمی نمایندگی در ایران راه‌اندازی کند.

سوبادا نسبت به ازسرگیری مذاکرات چندجانبه و تسهیل روابط ابراز خشنودی کرد و فضای تازه سیاسی در روابط خارجی ایران و غرب را مثبت خواند. وی گفت: «اما در گام بعدی بنا داریم تا دفتر دایمی نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران را راه‌اندازی کنیم.»

وی با تاکید بر برتری سیاست گفتگو به سیاست سکوت و سکون گفت: «به‌ویژه با روی‌کارآمدن دولت آقای روحانی، وضعیت جدیدی از دیپلماسی در ایران به‌وجود آمده و به همین دلیل ما باید از این فرصت استفاده کنیم.»

رییس فراکسیون سوسیال‌دموکرات‌های پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: «۸۵درصد پارلمان اروپا خواهان حل‌وفصل دیپلماتیک مسایل هسته‌ای ایران است و از هرگونه راه‌حل‌های دیپلماتیک در این زمینه حمایت می‌کند. البته بازهم تاکید می‌کنم تندروهایی هستند که موافق گفتمان دیپلماتیک نیستند اما این تندروها در همه کشورها و طیف‏های سیاسی وجود دارند و اغلب در اقلیت‌اند.»

از آن جایی که روابط ایران و اتحادیه اروپا نزدیک به شش‌سال رابطه در حال سکون داشتند و با روی کار آمدن کابینه یازدهم و انتخاب سیاست اعتدال از سوی دولت ایران، ازسرگیری مذاکرات چندجانبه و گفتگو در سطوح عالی، سفرهای خارجی و تسهیل روابط نشان مثبتی از بهبود روابط است.

وی تصریح کرد: «این ایده در ابتدای راه است. ایجاد دفتر دایمی اتحادیه اروپا در ایران در قالب یک پیشنهاد مطرح شده است. هفته آینده نیز موضوع راه‌اندازی این دفتر در پارلمان اروپا که شکلی از سفارت اتحادیه اروپا در ایران خواهد بود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»