نشست خلیج از هرج و مرج در یمن هشدار می دهد

تظاهرات هزاران یمنی برای حمایت از هادی و خروج حوثی ها در صنعا (عکس از رویترز)

تظاهرات هزاران یمنی برای حمایت از هادی و خروج حوثی ها در صنعا (عکس از رویترز)

روز گذشته یمن شاهد تحولات چشمگیری بود . با وجود تمامی سختی ها و توطئه ها عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن وعده داد که به رهبری کشور ادامه خواهد داد و پرچم کشور را بر بالای کوه مران در استان صعده، پایگاه حوثی ها، بر افراشته خواهد کرد. گروه «انصار الله» حوثی هم در مقابل برای مقابله با رئیس جمهور یمن اعلام بسیج همگانی کرد.

هادی در اولین سخنرانی خود پس از فرار از چنگ حوثی ها و رسیدن به عدن گفت که اقدامات حوثی ها او را از تحمل مسؤلیت منصرف نخواهد کرد تا کشور را به ساحل امنیت برساند و پرچم جمهوری یمن را به جای پرچم ایران بر بالای کوه مران در صعده برافراشته کند.

هادی برای از سرگیری عملیات سیاسی در یمن ۴ شرط اعلام کرد که عبارتند از : خروج حوثی ها از تمامی وزارتخانه ها و نهادهای دولتی ، خروج عناصر مسلح از صنعا و دیگر شهرستانها، بازگرداندن سلاح های به تصرف در آمده به نهاد نظامی، اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای ابتکار خلیج.

در مقابل، حوثی ها به اتحادیه عرب، پس از دعوت از هادی برای شرکت در نشست شرم الشیخ که قرار است در اواخر ماه جاری برگزار شود اعتراض کردند. حوثی ها همچنین به علت «حالت جنگ» در یمن، در صفوف نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی بسیج همگانی اعلام کردند.

این در حالی است که حوثی ها و هم پیمان آنها، علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، روز گذشته به استان تعز نیروهای کمکی نظامی فرستاند. این در حالی است که استان لحج جنوبی شاهد ناامنی بی سابقه ای بود.

در همین راستا، روز گذشته شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان، جلسه ای برای بررسی آخرین تحوالات یمن در ریاض برگزار کرد که ولیعهد بحرین، ولیعهد ابوظبی، رئیس شورای وزیران و وزیر کشور قطر، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر کشور کویت، را در بر گرفت. حاضران در این نشست از داخل شدن یمن به تونلی تاریک هشدار دادند که عواقب وخیمی را، نه تنها برای یمن بلکه بر امنیت و ثبات در منطقه و صلح و امنیت بین المللی، خواهد داشت.