جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده - عکس آژانس خبری فرانسه

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده – عکس آژانس خبری فرانسه

واشنگتن برای آرام کردن طوفان انتقادات بین المللی ، که در پی اظهارات جان کری وزیر خارجه اش، درباره آمادگی کشورش برای گفتگو با بشار اسد جنایتکار به پا شد، فوراً دست به کار شد و تأکید کرد که منظور کری مذاکره با شخص اسد نبوده است و «این امر اتفاق نیفتاده و هرگز اتفاق نخواهد افتاد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که واشنگتن همچنان معتقد است که «اسد در سوریه آینده ای ندارد».

اما مسئله در اظهارات خود کری، و یا تلاش های آمریکا برای فرو نشاندن انتقادات نیست، بلکه مشکل در برخی از طرفداران اسد است که گمان کردند اظهارات کری مانند پوششی برای تغییر موضع رسانه ای آنها، و به ویژه در رسانه های عربی است. چرا که سعی می کنند برای واجد شرایط نشان دادن اسد، با وجود جنایت های او در حق مردم سوریه و منطقه، از اظهارات کری بهره برداری کنند! اینان از این جهت این کار را می کنند که معتقدند اگر آمریکا چیزی بگوید باید گوش داد! و این عین بیهودگی است. بخصوص اینکه طرفداران اسد متوجه نیستند که پوشش کری کوتاه است و خوب نمی پوشاند؛ دقیقاً مانند پوشش ایران در منطقه است!

آنچه در این مسئله شرم آور است، بهانه تراشی برای اسد و تلاش برای دفاع از او از سوی برخی ها است. چه به دلایل فرقه ای باشد، چه به علت کوته نظری، این امر غیر انسانی و غیر اخلاقی است و نه از نظر سیاسی و نه امنیتی قابل قبول است. به کسانی که سعی می کنند منطقی فریب کارانه را به کار بگیرند می گوییم که سیاست هم اصول اخلاقی دارد. خصوصاً وقتی که تعداد کشته شدگان سوری به بیش از دویست هزار نفر رسیده است. این بجز میلیونها آواره و همچنین ویرانی کامل سوریه است؛ و به ویژه اینکه انقلاب سوریه مسالمت آمیز آغاز شد و پس از آن مسلح شد که اسد این همه جنایات مرتکب شد و مکانیسم وحشیانه ای به کار برد.

شرم آور است که از اسد دفاع شود در حالی که شبه نظامیان شیعه ایرانی، از عراق و ایران و حزب الله لبنان، در سوریه نعره می کشند. چرا هر کسی که از داعش حمایت می کند را محکوم می کنید ولی اسد و حامیان او را که مانند داعش و بدتر از آن هستند را محکوم نمی کنید؟

حتی اگر در سوریه انقلابی به پا نمی خواست، اسد مستحق سرنگون شدن بود. چرا که سوریه را به دست ایران اسیر کرد و آن را به اردوگاهی برای خرابکاری و حمایت از تروریسم تبدیل کرد. با جوانان سنی تجارت کرد؛ آن زمان که عبور آنها را به عراق برای مبارزه و به ایران برای آموزش، آسان کرد. و در این جا منظور ما سازمان القاعده است. با لبنان و فلسطینیان نیز چه تجارت هایی کرد. و صف عربی را بارها، با ویرانی و تروریسم شکافت.

اسد کسی است که رهبران داعش را از زندانها آزاد کرد. همان گونه که حکومت نوری المالکی رهبران داعش را آزاد کرد. متأسفانه جامعه بین المللی برای پی بردن به خطر مالکی سالها وقت برد. آیا در حال حاضر هم برخی ها به همان مدت زمان نیاز دارند تا خطر اسد را درک کنند؟ به خصوص اینکه کسانی که در منطقه از دفاع اقلیت ها دم می زنند، جنایت های مالکی را محکوم نمی کنند، همانطور که در حال حاضر در خصوص آمریکا سکوت اتخاذ کرده اند. بماند که حسن نصر الله و همه طرفداران ایران در منطقه زبان خود را فرو خورده اند و علت آن هم مذاکرات ایرانی آمریکایی است.

بنابراین پوشش کری کوتاه است، و کوتاهتر از آن پوشش فرقه ای است. و شرم آور، بلکه جنایت است که برای توجیه کارهای اسد تلاش شود. اگر بعضی ها واقعاً به سوریه علاقمند هستند باید در مقام اول رفتن اسد را خواستار شوند نه اینکه کارهای او را توجیه کنند.