{انصار الله} دهها بی کار در جنوب را به خدمت می گیرند

موضع گیری مسحان جنبش جنوب در کوه الجر در شمال استان لحج برای دفاع از منطقه در مقابله با حوثی ها (عکس از رویترز)

موضع گیری مسحان جنبش جنوب در کوه الجر در شمال استان لحج برای دفاع از منطقه در مقابله با حوثی ها (عکس از رویترز)

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن فاش کرد که وی پیش از این درخواست گروه «انصار الله» حوثی، مبنی بر شبیه سازی تجربه سپاه پاسداران ایران را رد کرده بود. وی همچنین ادعا کرد که علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن با ایرانی ها برای اشغال یمن ارتباط داشته است.

هادی در اظهارات روز گذشته خود گفت که درخواست حوثی ها برای اتخاذ تصمیمی مبنی بر ادغام ۳۵ هزار نفر از آنها (حوثی ها) در نهاد نظامی و ۲۵ هزار نفر در نهاد امنیتی، را رد کرد. این درخواست بدین منظور بود که این افراد همان گونه که در سپاه پاسداران ایران است، تحت فرمان حوثی ها باشند.

وی افزود: «صالح با ایران در رابطه بود، و از آنها درخواست کرد که حوثی ها را وادار کنند برای اشغال صنعا با او توافق و هماهنگی کنند. اما ایران از حسن نصر الله (رهبر حزب الله لبنان) نظر خواست و او هم این امر را نپذیرفت». وی ادامه داد: «نصر الله گفت که حوثی ها و صالح هر کدام به روش خود کار می کنند، و به همین دلیل ایده هماهنگی بین آنها را رد کرد». وی همچنین توضیح داد که از وجود توافق بین صالح و حوثی ها، تحت نظارت تهران مبنی بر انتقال تجربه ایران به یمن، اطلاع یافته است.

رئیس جمهور یمن به اختلاف نظر موجود بر مشروعیت عدن به عنوان پایتخت کشور پایان داد و این شهر را به عنوان پایتخت موقت یمن اعلام کرد، اما جنبش جنوب درباره این گام، اظهار تردید کرد.

از سوی دیگر، منابع سیاسی یمن به «الشرق الأوسط: گفتند که حوثی ها، با کمک عناصر وابسته به صالح، نزدیک به ۲۰۰ جوان بیکار در جنوب را به خدمت گرفتند تا از آنها در عملیات احتمالی در مناطق جنوبی استفاده کنند.