۲۰ وزیر از چنگ «انصار الله» فرار کردند و به عدن رسیدند < عربستان : امنیت خلیج و یمن یکی است

1425912564762827800_0

در حالیکه تحولات یمن، پس از تسلط حوثی ها بر صنعا پایتخت این کشور، هشدار از یک جنگ داخلی قریب الوقوع دارد، نیروهای اصلی سیاسی در یمن، روز گذشته از نشست ریاض و گفتگو برای رسیدن به راه حلی برای بحران، تحت نظارت شورای همکاری خلیج استقبال کردند.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن بعد از ظهر دو روز پیش با ارسال پیامی به ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از وی درخواست کرد که نشست گفتگوهای یمن به پایتخت عربستان منتقل شود و این نشست تحت نظارت شورای همکاری خلیج برگزار شود. درخواستی که با پاسخ مثبت از سوی رهبران کشورهای خلیجی روبه رو شد.

این در حالی است که مجلس شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان، روز گذشته، بر ادامه موضع ثابت عربستان در ایستادگی در کنار ملت یمن تأکید کرد و گفت که امنیت کشورهای شورای همکاری و امنیت یمن جدایی ناپذیر است.

در مقابل، حوثی ها برگزاری نشست در ریاض را رد کردند. علی القحوم، یکی از رهبران گروه «انصار الله»، اعلام کرد که هادی حق انتقال گفتگوها را به خارج از یمن ندارد زیرا او رئیس جهموری «فاقد مشروعیت» است.

با این حال، دکتر محمد علی مارم، مشاور سیاسی دفتر هادی، برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که روسیه تلاش دارد که از طریق تهران حوثی ها را به ضرورت شرکت در نشست ریاض قانع کند.

علاوه بر این ریاست جمهوری یمن تأکید کرد که ۲۰ وزیر، پس از آنکه از چنگ حوثی ها فرار کردند، کارهای خود را در عدن از سر گرفتند، که آخرین آنها وزیر کشور، جلال الرویشان، بود. ریاست جمهوری یمن همچنین اعلام کرد که هادی امروز برای اولین بار با دولت جلسه برگزار خواهد کرد.