روسیه: تحویل سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه معادلات قدرت در منطقه را تغییر داد

مسکو: رائد جبر

سرگئی ویرشینین معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه فضا درباره ادلب به سوی بهتر شدن پیش می رود، گفت: روسیه و ترکیه مرزهای منطقه عاری از سلاح در استان ادلب را تعیین کردند و رایزنی ها و همکاری های خوبی میان نظامیان ترکیه و روسیه وجود دارد و این افراد پس از امضای این سند چندین بار با یکدیگر نشست برگزار کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) از مشخص شدن مرزهای منطقه غیرنظامی در ادلب مرتبط با «توافق سوچی» در مذاکرات مسکو و آنکارا خبر داد و گفت، مسکو و آنکارا مرزهای منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه را مشخص کرده‌اند.
این دیپلمات روس در گفت‌وگو با رسانه های روسی تأکید کرد: «مرزهای منطقه غیرنظامی در ادلب آنچنان که در توافق اخیر میان ترکیه و روسیه مطرح شده بود، مشخص شده است».
به گفته او، ادلب در نهایت باید به کنترل دولت سوریه درآید. وی همچنین با اشاره به یادداشت روسیه و ترکیه درخصوص ادلب گفت که این یادداشت باید اجرا شود.
وی در خصوص سلاح های سنگین و گروه های افراطی گفت: مسکو، خارج کردن سلاح های سنگین و گروه های افراطی از ادلب را امری ممکن می داند و ما می دانیم که این ماموریت بزرگی است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تاریخ ۱۷ سپتامبر در دیداری در شهر سوچی روسیه اقدام به امضای یک توافق بر سر تشکیل یک منطقه عاری از سلاح به طول ۹ تا ۱۲ مایل در استان ادلب تا تاریخ ۱۵ اکتبر کردند.
به گفته این دیپلمات روسیه، «ارتباطات، همکاری و روابط بسیار خوب میان ارتش ترکیه و روسیه برقرار شده است».
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: رهبران دو کشور بعد از امضای این سند چند بار با یکدیگر دیدار کردند.
ورشینین افزود، ترکیه با جدیت مشغول تفکیک شبه نظامیان تندرو از مخالفان مسلح در ادلب سوریه بوده و روسیه امیدوار است که این تلاش‌ها نتیجه بخش باشند.
او اضافه کرد: بر طبق این سند طرف ترکیه‌ای وظیفه‌ بزرگی پیدا کرده است. ما دارای ارتباطات نظامی ودیپلماتیک هستیم و می‌دانیم که طرف ترکیه‌ای با جدیت درگیر این کار است. ما می‌خواهیم این تلاش‌ها نتایج خوبی به بار بیاورند چون صادقانه باید گفت که مساله تفکیک تروریست‌ها از مخالفان مسلح که نهایتا باید یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند، یک مساله بسیار پیچیده است.
ورشینین تصریح کرد: بعد از تحویل سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه وضعیت به نفع کسانی که خواهان خصومت علیه این کشور نیستند، تغییر می‌کند.
معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: انتقال این سامانه‌ها به سوریه به دستور پوتین انجام گرفته و توانمندی‌های دفاعی سوریه خاصه دفاع هوایی این کشور را تقویت خواهد کرد و به اعتقاد من آن برای ثبات اوضاع بهترین راه حل است.
این در حالی است که نخست وزیر اسرائیل از گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری روسیه و توافق با وی درباره نخستین دیدار دوجانبه، پس از حادثه سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه خبر داده است.
دفتر نخست وزیری اسرائیل امروز یکشنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو مذاکرات تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه داشته و با وی به توافق رسیده که در آینده نزدیک با یکدیگر دیدار داشته باشد.
بر اساس این اطلاعات، دو طرف در جریان این گفت‌وگوی توافق کردند که در آینده نزدیک و برای هماهنگی اقدامات نظامی دو طرف در سوریه با یکدیگر ملاقات کنند.
نتانیاهو یادآور شده که اسرائیل همچنان به تلاش خود ادامه خواهد داد تا ایران نتواند در سوریه پایگاه نظامی داشته باشد.
در این خبر تاریخ انجام دیدار نتانیاهو و ولادیمیر پوتین ذکر نشده است. ضمن اینکه این مسئله هنوز از سوی دفتر ریاست جمهوری روسیه مورد تایید قرار گرفته است.
این نخستین دیدار دو طرف پس از حادثه سرنگونی هواپیمای روسی در جریان عملیات جنگنده‌های اسرائیلی در مناطق ساحلی دریای مدیترانه خواهد بود در حریم هوایی سوریه خواهد بود.