کرسی سوریه در نشست سران عربی به ائتلاف معارض داده نمی شود

بازدید سوری های از مکانی که نیروهای رژیم سوریه در دوما در غوطه شرقی نزدیکی دمشق بمباران کردند (عکس از رویترز)

بازدید سوری های از مکانی که نیروهای رژیم سوریه در دوما در غوطه شرقی نزدیکی دمشق بمباران کردند (عکس از رویترز)

در گامی که نشان دهنده حمایت رژیم بشار اسد از سازمان داعش است، اتحادیه اروپا اسامی ۱۳ شخص و مؤسسه مرتبط با رژیم سوریه، که تحریم هستند، از جمله یک سرمایه دار سوری را فاش کرد که متهم به واسطه گری بین رژیم و «داعش» برای انعقاد معاملات نفتی و خرید نفت تولیدی سازمان داعش، که به قیمت ناچیز فروخته می شود، می باشند. اتحادیه اروپا گفت که جورج حسوانی سرمایه دار سوری به عنوان واسطه بین معاملات رژیم برای خرید نفت از سازمان افراطی متهم است.

فلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا از اعمال تحریم های جدید استقبال کرد. وی روز گذشته گفت: «ما کسانی که سلاح شیمیایی را گسترش داده و مورد استفاده قرار می دهند و همچنین سرمایه داران و شرکت هایی که از شبه نظامیان وحشی حمایت می کنند را هدف قرار می دهیم».

از سوی دیگر، به نظر می رسد که کرسی سوریه در اتحادیه عرب، که پیش از این در نشست سران این اتحادیه در سال ۲۰۱۳ در دوحه به ائتلاف معارضان سوری داده شده بود، از دست معارضان دور می شود. زیرا که برخی کشورهای عربی با این کار مخالفت دارند. این مخالفتها تا جایی رسید که برخی از این کشورها تهدید کردند در نشست سران، که قرار است در پایان این ماه در شرم الشیخ برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

برخی منابع دیپلماتیک به «الشرق الأوسط» گفتند که دو عامل اساسی برای مخالفت برخی کشورها با اعطای کرسی سوریه به دست معارضان وجود دارد. عامل اول سیاسی است و نشان دهنده این است که باقی ماندن معارضان در کرسی بدین معنا است که راه حل سیاسی، عملاً از اولویت های اتحادیه عرب نیست، و این دقیقاً برعکس روند جاری عربی و بین المللی است. اما عامل دوم مربوط به احتیاط برخی کشورهای عربی و مخالفت صریح برخی دیگر از آنها، با تصمیم اعطای کرسی به معارضان است. این بدان معنی است که خالی باقی ماندن کرسی، بهترین راه حل است تا موجب اختلاف در نشست سران نشود.