آغاز چهارمین نشست منامه با حضور بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی جهان

المنامه: عبید السهیمی

روز گذشته چهارمین نشست منامه با حضور عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی، جیم ماتیز وزیر دفاع آمریکا، الیزابت ترنتا وزیر دفاع ایتالیا و اورسلا فون‌در لاین وزیر دفاع آلمان آغاز شد.
به گزارش الشرق الاوسط، بخشی از مذاکرات این نشست به دعوت شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای ایجاد خاورمیانه‌ای شکوفا اختصاص داده‌شد.
در این نشست که سرپرستی آن را شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین برعهده دارد، تعدادی از رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی، در کنار کارشناسان استراتژیک شرکت می‌کنند تا مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه خلیج و خاورمیانه را در سایه آخرین تغییرات، امنیت و ثبات منطقه بررسی کنند.
ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن به نیابت از پادشاه این کشور، در این نشست بیانیه‌ای خواند که در آن به اینکه نشست منامه سکویی مهم برای مذاکرات و تفکر در خصوص آینده منطقه است، تأکید کرد.
وی همچنین عنوان کرد جنگ با تروریسم تا نسل‌ها ادامه خواهد داشت.
شیخ خالد بن احمد آل خلیفه نیز تأکید کرد نشست منامه فرصتی به دست می‌دهد تا با سیاست کشورها آشنا شد، همچنین به مسئولان رده‌بالای آن این اجازه را می‌دهد که در خصوص مسائل منطقه با هم مشاوره و تبادل آراء کنند. از سوی دیگر فرصت همکاری بین‌المللی و کار دسته جمعی را برای مواجهه با خطرات و تهدیداتی می‌دهد که جامعه جهانی با آنها روبه رو است.
این نشست با کنفرانسی تلویزیونی آغاز شد که احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب، ژنرال دیوید پترائوس مدیر سابق «سی آی إی»، دکتر عبدالعزیز بن صقر رئیس مرکز مطالعات خلیج و مینا العریبی سردبیر روزنامه «د نشنال» اماراتی در آن شرکت کردند.
در این کنفرانس ابوالغیظ عنوان کرد سوریه به آخر خط نزدیک می‌شود.
وی همچنین بر مسئله فلسطین به عنوان اساسی‌ترین مشکل خاورمیانه تأکید و اعلام کرد این مشکل حل نخواهد شد مگر با راه‌حلی عادلانه که منجر به تشکیل حکومت فلسطینی در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ شود.
وی همچنین با احتیاط تمام در خصوص سفر بنیامین نتانیاهو وزیر خارجه اسرائیل به پادشاهی عمان در روز گذشته و دیدار آن با سلطان قابوس بن سعید صحبت کرد.
در این میان، دکتر عبدالعزیز بن صقر نیز با اشاره به نقشی که پادشاهی عمان در نزدیک کردن ایران و ایالات متحده آمریکا داشت، تأکید کرد.
به گفته او سفر نتانیاهو برای فرستادن پیامی به ایران بود.
از سوی دیگر ژنرال پترائوس نیز این سفر را مهم عنوان کرد.
وی اظهار کرد که دولت آمریکا در تعامل با ایران بسیار قاطع است اما برخورد نظامی را بعید دانست و اعلام کرد کارشکنی در توافقنامه سابق هسته‌ای بر اساس اصول ۱۲ گانه‌ای بررسی خواهد شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آن را اعلام کرده‌بود.
اما در خصوص دعوت شاهزاده محمد بن سلمان برای ایجاد خاورمیانه‌ای شکوفا، بن صقر گفت: «دعوت شاهزاده جامع بود.. دعوتی برای تمام دولت‌های منطقه بود تا به توسعه شامل توجه کرده و بر آن تمرکز کنند».
ابوالغیظ نیز اشاره کرد تدارکاتی نیز برای ایجاد کنفرانس توسعه عربی در ژانویه آینده در بیروت وجود دارد که تمرکز آن بر گفته‌های شاهزاده سعودی خواهد بود.
در خصوص وضعیت عراق نیز، مینا العریبی روزنامه‌نگار اماراتی عنوان کرد ملت عراق با دو چالش مبارزه با فساد و اعمال حاکمیت قانون رو به رو است.
وی همچنین در خصوص وضعیت سیاسی آن عنوان کرد بسیاری از رؤسای حزب‌های پارلمان، رهبران شبه نظامیان هستند و بیشتر این شبه نظامیان از جانب ایران حمایت می‌شوند و تهدیدی برای عراق به حساب می‌آیند برای همین سردرگمی بزرگی در تمام امور وجود دارد.
همچنین امروز (شنبه) این نشست، جلسه‌هایی با مشارکت عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و همتای بحرینی آن شیخ خالد بن احمد آل خلیفه و همچنین وزیر دفاع آمریکا، آلمان و ایتالیا در پی خواهد داشت.
شرکت کنندگان در این نشست، در جلسه امروز پرونده‌های امنیتی مهمی از جمله باب المندب، تهدیدات سایبری که کشورهای منطقه با آن مواجهند، تلاش‌های امنیت سایبری برای مقابله با این تهدیدات، نقش جهانی انرژی هسته‌ای در عدم انتشار سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، موضوعاتی در خصوص امنیت و ثبات و توسعه منطقه از جمله مدرن سازی و تولید دفاعی را مورد بررسی قرار می‌دهند.
در بخش سیاسی آن، جلسه‌هایی مذاکره‌ای با مشارکت رهبران سیاسی و کارشناسان در رابطه با سیاست‌های تأثیرگذار در منطقه و در رأس آنها سیاست آمریکا در خاورمیانه، سیاست اتحادیه اروپا و امنیت منطقه، نتیجه تغییرات ژئوپولیتیک در ظهور یک نوع از روابط تحول یافته و درگیری‌های سیاسی خاورمیانه دایر خواهد شد.
این مسائل مطرح شده از جانب رهبران سیاسی، نظامی، امنیتی و کارشناسان استراتژیک بررسی شده و درکی در خصوص اهمیت آنها همچون روابط آسیا و خاورمیانه و امنیت و رقابت در منطقه شاخ آفریقا اعطا خواهد شد.
نشست منامه که به همت مؤسسه استراتژیک بین‌المللی (IISS) و با همکاری وزارت خارجه در بحرین برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های مذاکره‌ای و سکوهای گفتگویی است که در آن در رابطه با مسائل استراتژیک منطقه تبادل نظر صورت می‌گیرد.
برگزار کنندگان این نشست سالانه اهیمت ویژه‌ای به دعوت گزیده‌ای از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و فکری می‌دهند تا در خصوص نظرات و ایده‌هایشان در رابطه با چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی که ممکن است منطقه با آنها مواجه شود و همچنین چگونگی تعامل و غلیه بر آنها مطلع شوند.
این نشست در سال ۲۰۰۴ برای مطرح کردن مسائل مهم و جدی منطقه که تأثیر مهمی بر امنیت و ثبات منطقه و روند توسعه سیاسی و اقتصادی آن دارند، تشکیل شد و به همین منظور از بزرگ‌ترین سیاستمداران برای حضور در آن دعوت به عمل می‌آید.