«جریان ملی آزاد» به سیاست‌های خود در جهت مصالح حزب الله ادامه می‌دهد
بیروت: یوسف دیاب
بحران عدم تشکیل کابینه لبنان باعث به‌وجود آمدن تنش سیاسی میان نیروهای سیاسی مسیحی لبنان شده است که خود را در هدف هجوم جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل می‌بینند.
به گزارش الشرق الأوسط، این مشکل باعث همبستگی احزاب مسیحی لبنانی شده که دشمنی‌های تاریخی با یکدیگر داشته‌اند.
ایلی مارونی رئیس حزب «کتائب» در گفتگو با الشرق الاوسط گفت بعد از بازگشت میشل عون از تبعید در سال ۲۰۰۵ و شروع فعالیت دوباره جریان آزاد میهنی، این گروه مقاومت در برابر اشغال سوری را منحصر به خود می‌داند گویی که دیگر احزاب تاریخی در مبارزه و مقاومت ندارد.
وی گفت که جریان آزاد میهنی سیاست «یا من یا هیچ کس» را در پیش گرفته و حرص حکومت بر تمام اماکن سیاسی، امنیتی، نظامی و اداری مسیحیان را دارد.
وی افزود که در حال حاضر باید تمام گروه‌های مسیحی با هم متحد شوند؛ چرا که جامعه مسیحیان دچار نا امیدی شده و ترس از به از به دست نیاوردن جایگاه در حکومت را  دارد.
از سوی دیگر جبران باسیل وزیر خارجه لبنان مخالفت خود را به اعطای سهم متعادل به دیگر احزاب مسیحی به خصوص حزب «نیروهای لبنانی» ادامه می‌دهد و این امر باعث اتحاد این حزب با دشمن خود حزب «المرده» شده است.
شارل جبور مدیر رسانه‌ای و ارتباطی حزب «نیروهای لبنانی» نیز به الشرق الاوسط گفت هیچ جبهه سیاسی علیه میشل عون رئیس جمهور لبنان تشکیل نشده است بلکه احزاب مسیحی و غیر مسیحی با خود جبران باسیل مشکل دارند.
وی افزود که جبران باسیل با کارهای خود باعث انزوای ملی خود و حزبش می‌شود این در حالی است که سیاست حزب «نیروهای لبنانی» در راستای تفاهم و اتحاد با دیگر احزاب سیاسی و ملی پیش می‌رود. از این رو روابط با سلیمان فرنجیه رهبر حزب «المرده» به خوبی پیش می‌رود.
اما فارس سعید، هماهنگ‌کننده دبیرخانه ائتلاف ۱۴مارس لبنان نظر دیگری دارد. وی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت هیچ کس جرأت مخالفت با حزب الله لبنان و متهم کردن او در به هم ریختن اوضاع سیاسی کشور را ندارد بنابراین از جنگ با حزب الله پرهیز کرده و باسیل جبران و حزبش را هدف اتهامات خود قرار می‌دهند.
وی نقش جریان آزاد میهنی را در تنگ کردن عرصه بر دیگر مسیحیان انکار نکرد و گفت ولید جنبلاط آگاه است که اصرار این حزب بر به وزارت رساندن طلال ارسلان به درخواست بشار اسد و حزب الله است.
وی گفت تنش میان سعد الحریری و میشل عون بر سر صلاحیت‌های رئیس جمهور نیز در واقع جنگ نیابتی بوده و او به جای درگیری با حزب الله با میشل عون دچار تنش شده است.
فارس سعید بر ضرورت آغاز نبرد با میشل عون و گروهش تاکید کرد و گفت وی یک رهبر مسیحی است که باعث سرپوش گذاشتن بر استفاده غیر قانونی از سلاح در لبنان شده است.