خبر تبادل نامه بین روحانی و اوباما رؤسای جمهور ایران و آمریکا همانطور که انتظار می رفت علاوه بر بازتاب گسترده یبن المللی، روز دوشنبه در صفحه اول اغلب روزنامه های ایران منتشر شد، خبری که از نظر تحلیلگران می تواند به معنای آغاز جدی تر اقدامات طرفین برای گفتگو باشد.

این خبر ساده و مختصر حاکی از آن بود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با با شبکه خبری “ای بی‌سی نیوز” که روز یکشنبه منتشر شد تأیید کرده که نخستین بار با رئیس جمهور ایران نامه نگاری کرده است.

اوباما در پاسخ به پرسش مصاحبه گر این شبکه تلویزیونی که از وی پرسیده، آیا با روحانی ارتباطی برقرار کرده یا خیر، پاسخ داده: “بله، من این کار را کردم و او نیز با من ارتباط برقرار کرد؛ البته ما گفت‌و‌گوی مستقیم نداشتیم”.

در ادامه مصاحبه گر از اوباما پرسید: آیا این ارتباط با نامه نگاری بوده و اوباما پاسخ داد: “بله”.

انتشار همین چند جمله کوتاه که طی آن هیچ اشاره ای هم به محتوای مذاکرات صورت نگرفته است مورد استقبال گسترده رسانه های بین المللی قرار گرفت و موجب شد بیشتر روزنامه های ایران این موضوع را در صفحه اول خود بگنجانند به این امید که بدین ترتیب دست کم تا حدودی فروش خود را بالا ببرند.

روزنامه شرق به نقل از اوباما در صفحه اول خود نوشت: “نامه هایی بین من و روحانی رد و بدل شده است.” یا ایران نوشته است: اوباما: روحانی به نامه من پاسخ داد. همچنین تیتر یک روزنامه اعتماد هم همین موضوع بود. و روزنامه هایی چون آرمان، ابتکار و بهار هم در همان صفحه اول به این نامه نگاری اشاره کردند.

مرتضی فیروزی روزنامه نگار و کارشناس امور بین الملل در گفتگو با “شرق پارسی” گفت: “پس از روی کار آمدن دکتر روحانی انتظار آغاز چنین مذاکراتی می رفت و یقینا این ارتباطات ادامه خواهد یافت چرا که دکتر روحانی در پی تنش زدایی در این روابط است هر چند عادی سازی روابط در حال حاضر مقدور نیست.”

اگر چه چنین نامه نگاری یا ایجاد ارتباط بین مقامات بلندپایه ایران و آمریکا با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور غیرمنتظره نبوده است، اما به نظر می رسد مردم ایران اکنون از هر نوع خبری در این زمینه استقبال می کنند و بیش از هر زمان دیگری امیدوارند چنین گفتگوهایی به تحولی در شرایط بین المللی ایران و به ویژه رفع تحریم ها بیانجامد.

به گفته آقای فیروزی، “شرایط کنونی موقعیتی طلایی برای هر دو کشور است زیرا از یک سو اوباما دور دوم ریاست جمهوری اش را می گذراند و دستش باز تر است و از سوی دیگر افکار عمومی در ایران هم به آقای روحانی روی آورده است چرا که جامعه ایران با نوعی دل نگرانی درباره سیاست خارجی، دوست دارد از بحران ها و تنش ها دور شود.”

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور در گفتگویی اختصاصی با الشرق الاوسط در پاسخ به این سؤال که چه گام هایی را می توان برای بهبود وضعیت در ارتباط ایران با آمریکا برداشت و اینکه آیا وی از برقراری دوباره ارتباط با آمریکا حمایت می کند، گفت: “به نظر من، وضعیت کنونی مسائل بین ایران و آمریکا نمی تواند و نباید تا ابد ادامه یابد. تندروها در دو طرف ظاهرا مصمم هستند کاری کنند که شرایط دشمنی و کینه بین دو کشور هرگز پایان نیابد. در همین حال منطق جمعی حکم می کند در این روند تغییر ایجاد شود تا فصلی جدید در روابط دشوار و مناقشه آمیز دو طرف باز شود تا دشمنی و بی اعتمادی کاهش یابد.”

روحانی افزود: “کشورهای دنیا ممکن است درباره مسائل مهم بین المللی اختلاف نظر داشته باشند اما دست کم در مقابل یکدیگر متمدنانه برخورد می کنند و در بدترین موارد تلاش می کنند اختلافات را از طریق گفتگوی مثبت و تعامل در سطحی که در آن شرایط ممکن است محدود سازند.”