تیم ملی فوتبال ایران ساعت ۱۹:۳۰ فردا چهارشنبه آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ در امارات را مقابل عراق برگزار می‌کند. این بازی برای بازیکنان و هواداران دو تیم با توجه به مسائل سیاسی بین دو کشور همواره حساس بوده و واکنش‌های غیرفوتبالی نیز به همراه داشته‌است. حساسیت این بازی به قدری بالاست که از عراق به عنوان گربه سیاه فوتبال ایران عنوان می‌شود که در اغلب مواقع مانع از صعود ایران به دور بعدی می‌شود.
تیم‌های ملی ایران و عراق تاکنون ۲۷ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این ۲۷ بازی، ۱۶ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای عراق و ۶ تساوی بوده‌است. تیم ایران ۳۸ بار و تیم عراق ۲۰ بار موفق به گل زنی مقابل هم شده‌اند.
رسانه‌های مکتوب و مجازی نقش مهمی در ایجاد حساسیت و سوق دادن آن به سمت و سویی غیرورزشی دارند. به طوری که از یک هفته قبل از شروع این بازی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ایران تمرکز ویژه ای روی بازی انجام دادند و شاید کلیدواژه اکثر نوشته «انتقام» بوده‌است. در وهله اول مقصود از انتقام یعنی جبران شکست جام ملتهای گذشته‌است که عراق توانست با شکست ایران به دور بعد راه یابد اما برخی از ناظران معتقدند باتوجه به سابقه رسانه‌های ایرانی در حساسیت نسبت به تیم‌های عربی این واژه بار معنایی فراتر دارد و حمل بر مسائل سیاسی می‌شود.


خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی با عنوان «جدال انتقامی تیم‌های ایران و عراق در جام هفدهم» نوشت: «دیدار تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق از چند جهت حائز اهمیت است و به نوعی دیدار انتقامی برای یوزوهای ایرانی محسوب می‌شود. بدون شک رویارویی با سبزپوشان عراقی آن هم در ورزشگاه آل مکتوم دبی، نمی‌تواند خاطرات چندان خوبی را برای تیم ملی تداعی کند. تیم ملی فوتبال ایران ۲۱ سال پیش در همین ورزشگاه برابر عراق قرار گرفت که با نتیجه ۲ بر یک از این تیم شکست خورد. این در شرایطی است که در دور قبل رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ در استرالیا نیز، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی برابر این تیم حذف شد.»
روزنامه ایران ورزشی وابسته به دولت نیز در مطلبی با عنوان «لحظه‌شماری ۱۲ بازمانده برای انتقام از عراق» آورده‌است: «ایران و عراق چهارشنبه برای پنجمین بار در جام ملت‌های آسیا با هم روبرو می‌شوند و هرچند این بازی تشریفاتی است، ولی نتیجه آن هم به خاطر تعیین مسیر تیم ملی در مرحله حذفی و هم بابت جبران شکست چهار سال قبل اهمیت بالایی دارد. عراق هرچند افتخارات فوتبال ایران را ندارد، ولی همیشه حریف خطرناکی برای تیم ملی بوده. حالا تیم ملی در اوج آمادگی می‌تواند درس خوبی از فوتبال به عراق بدهد.»
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه نیز در گزارشی با تیتر «ایران -عراق؛ جنگ صدرنشینی با یاران بشار و طارق!/ نبرد سرداران ایرانی بدون سرباز فراری!» نوشته‌است: «پیروزی مقابل عراق باعث خنک شدن دل فوتبالدوستان ایرانی می‌شود. هنوز خاطره شکست تلخ مقابل عراق با اخراج مهرداد پولادی سرباز فراری در جام ملت‌های قبلی در اذهان فوتبالدوستان ایرانی باقی است. داور استرالیایی با اشتباهش یکی از بهترین تیم‌های ملی ایران را حذف کرد. این مسابقه از نظر هواداران می‌تواند یک دیدار انتقامی تلقی شود».

روزنامه خبر ورزشی نزدیک به لاریجانی نیز در یادداشتی با عنوان «عراق بهشت و جهنم فوتبال ایران» آورده‌است: «واقعاً آن باخت تبدیل به جهنم فوتبال ایران شد چراکه همه پیش‌بینی می‌کردند ایران یکی از فینالیست‌های جام ملت‌ها باشد. حالا ۴ سال گذشته و تیم ملی در شرایط متفاوتی باید با عراق بازی کند؛ اول این که اگر عراق را در مرحله مقدماتی ببریم یا مساوی کنیم می‌توانیم حریف ضعیف‌تری را در مرحله بعدی داشته باشیم، اما اگر خدای ناکرده به عراق ببازیم به عنوان تیم دوم گروه باید حریف سرسختی را در مرحله حذفی پیش روی خود ببینیم. یعنی جدال با عراق هم برای‌مان جنبه انتقامی دارد و این تیم را به برزخ می‌فرستد و هم این که خودمان راه هموارتری را برای رسیدن به فینال پیدا می‌کنیم. بازی با عراق حالا بهشت و جهنم فوتبال ما خواهد بود و باید طوری بازی کنیم که حریف پرمدعا غافلگیر شود و سر تعظیم به فوتبال ایران فرود آورد. خود عراقی‌ها هم می‌دانند بازی با ایران چقدر برای‌شان سخت است و قطعاً امیدوار به اتفاقات غیرمترقبه هستند تا مثل دوره قبلی در استرالیا با ۱۰ نفره کردن ایران به خواسته خود برسند و به‌طور یقین ایرانی‌ها این بار اسیر حاشیه‌سازی عرب‌ها نخواهند شد.»
سایت نود یکی از سایت‌های معروف ایران نیز در مطلبی با تیتر «ایران-عراق؛ اپیزود هفتم/ به دنبال انتقام در دوبی» نوشته‌است: «داستان عراق برای ما هم دو وجه کاملاً متفاوت دارد. تا یک زمانی هم گروهی با آنها و دیدار برابرشان در نهایت قهرمانی یا رفتن روی پله بهترین‌ها را به ارمغان می‌آورد اما از یک دوره ای به بعد خوش‌یمنی آنها رنگ باخت و سر آخر خودشان باعث حذفمان شدند.»
سایت ورزش ۱۱ نیز در یادداشتی با فضای جنگی تحت عنوان «سنگر آخر: از جنگ نابرابر تا بُت‌سازی از قدرت نداشته عراق؛ ایران، انتقام سختی بگیر!» از این بازی نوشته‌است: «تیم ملی عراق چندین سال است برای ایران تبدیل به یک هیولای بزرگ شده‌است تا تنش‌های زیادی میان این دو تیم به‌وجود بیاید، درصورتی که هرگز عراق برای ایران رقیب بزرگی نبود!

نبردهای ملی فوتبال ایران و عراق هرگز اینچنین حساسیتی که امروز دارد را نداشته‌است، شرایط امروز دو تیم به گونه‌ای است که برای خیلی‌ها خاطرات شهریور سال ۱۳۵۹ تداعی شده و کینه‌ای پایان یافته از ۸ سال جنگ تاریخی و پرتلفات را دوباره به میان آورده‌است تا این‌بار به جای مسلسل و موشک و خمپاره، دو طرف در میدانی بی‌المللی که میلیون‌ها چشم نظاره‌گر آن هستند برابر یکدیگر صف آرایی کنند. عراق در کجای این فوتبال تعیین‌گر بوده که امروز به‌واسطه اشتباهی سرمربی تیم ملی در گذشته باید از آن بُت بسازیم؟! این بُت را باید خرد و خراب کرد تا درس عبرتی باشد برای تمامی موج سازان منفعت طلب که فوتبال ایران را بازیچه دست خود کرده‌اند و برای بقای خود رقبای نداشته را پادشاه عصر نوین فوتبال آسیا جلوه داده‌اند! کدام پادشاه؟! لطفاً بیش از این عراق را جدی نگیرید که جز سوءتفاهم، در اشتباهی‌ترین زمان ممکن، چیز دیگری نبوده و نیستند!»
بازیکنان و تحلیلگران فوتبال در ایران نیز از این قافله عقب نماند و از «انتقام» گفته‌اند. رضا شاهردوی مربی تیم فوتبال امید ایران در این باره به ورزش سه گفته‌است: «ما راحت این تیم‌ها را شکست می‌دهیم. بازی با عراق باید تمرکز بیشتری داشته باشیم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود و انتقام بازی قبلی در جام ملت‌ها را بگیریم».
سامان قدوس هافبک مهاجم تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید به دلیل حذف شدن تیمش به دست عراق در دوره قبل جام ملت‌های آسیا، این تیم به دنبال انتقام گرفتن از عراق است.
مهدی طارمی و سردار آزمون مهاجمان تیم ملی ایران اما سعی کردند که از واژه انتقام استفاده نکنند و گفته‌اند: ما به فکر انتقام و اینگونه مسائل نیستیم و می‌خواهیم مقابل عراق فقط فوتبال بازی کنیم.
از سوی مقابل شاید اظهارات سرمربی عراق بیشترین واکنش‌ها را در داخل ایران به وجود آورده‌است. سرمربی تیم ملی فوتبال عراق گفته بود که در دیدار برابر ایران از بازیکنان ذخیره و نیمکت‌نشین خود استفاده می‌کند.
همچنین از نکات قابل توجه این دیدار حضور ۲ بازیکن اصلی تیم ملی عراق است که عضو تیم‌های باشگاهی بزرگ ایران هستند. بشار رسن و طارق همام هر کدام به ترتیب در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال ایران فوتبال بازی می‌کنند و در نیم فصل ابتدایی لیگ هجدهم جزو بازیکنان کلیدی هر ۲ تیم بوده‌اند. اظهارات آنها هم در رسانه‌های ایرانی رصد می‌شود.
در سال‌های گذشته رسانه‌های مکتوب و تصویری در ایران همیشه بدون در نظر گرفتن قواعد حرفه ای گری تیم‌های عربی را به تمسخر می‌گیرند و با استفاده از الفاظ تحقیرکننده باعث ناراحتی بخشی از جامعه ایرانی شده‌اند.