محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - عکس آژانس خبری فرانسه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس آژانس خبری فرانسه

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار دو روزه غیر رسمی با کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا به استانبول سفر کرده است، اعلام کرده که به مذاکرات بدبین نیست و امکان رسیدن به نتیجه وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران پیش از شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در الجزایر، برای دیدار با کاترین اشتون امروز، دوشنبه ۵ خرداد، وارد استانبول شده است.

این دیدار کمتر از دو هفته پس از پایان دور چهارم مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ انجام می شود که طی آن دو طرف اعلام کردند «بدون پیشرفت محسوس» به پایان رسید. با توجه به اعلام خبرگزاری های داخلی ایران دیدار دو روزه غیر رسمی آقای ظریف و خانم اشتون تبادل نظر درباره گام نهایی توافقنامه ژنو و گفت و گو درباره نحوه پیشرفت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

بر اساس توافق ژنو، ایران و گروه ۱+۵ ظرف شش ماه پس از آغاز اجرای توافق باید برای حل و فصل نهایی و جامع پرونده اتمی ایران به توافق برسند. این مهلت اوایل تابستان سال جاری به پایان می رسد. به نظر می رسد این دیدار که از پیش برنامه ریزی نشده بوده است، گام و تلاشی برای رسیدن به توافق نهایی خواهد بود.

ظریف در بدو ورود خود به استانبول به خبرنگاران هدف از مذاکره با کاترین اشتون اینگونه بیان کرد: «هدف از دیدار با خانم اشتون، مرور تحولات است و این که چقدر کار پیشرفته و امیدواریم قدم مثبتی در این مسیر برداشته شود.» وی در خصوص اینکه چرا این دیدار در استانبول انجام شده اعلام کرده است « با توجه به تعهداتی که در تهران داشتم، و ضرورت حضور به عنوان رییس جنبش عدم تعهد در اجلاس افتتاحیه وزرای خارجه این جنبش در الجزیره، امکان دیدار جز در استانبول فراهم نبود.»

وزیر امور خارجه ایران در راه سفر به استانبول به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین ۴ بدون نتیجه محسوس به پایان یافت، گفته است که «من کماکان بدبین نیستم. فکر می کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری به پیش نمی رود، به نتیجه خواهیم رسید.»

ظریف تاکیده کرده است که «طرفین باید به دنبال انتخاب های جدید باشند یا روش هایی که طرف مقابل را قانع کند.» وی گفته است که «در مذاکرات آتی (گروه ۵+۱) ممکن است بتوانیم یکی دو موانع قبلی را حل کنیم یا ممکن است با موانع جدیدی روبه رو شویم. به هر حال باید این مرحله را با تلاش پیش ببریم.» دور بعدی مذاکرات ایران با شش قدرت جهان در ۲۶ خرداد در وین برگزار می شود و به نظر می رسد دیدار ظریف و اشتون مقدمه ای برای این مذاکرات است.

عباس عراقچی، از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران هم در این زمینه گفته که اگر تا ۳۰ تیر (پایان دوره شش ماه توافق ژنو) مذاکرات به نتیجه نرسد، «کار سخت تر می شود.»

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و نیز اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور از جمله سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا،حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف را در دیدار غیر رسمی با اشتون، همراهی می کنند.