قطع کمک مالی آمریکا به آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی خشم و نگرانی فلسطینیان را به دنبال داشت. فلسطینی ها بر این باورند که واشنگتن با این اقدام به دنبال «از بین بردن»‌ مساله فلسطین است. به دنبال تصمیم آمریکا  پروژه های حیاتی این سازمان که به چندین میلیون نفر خدمت رسانی می کند در آستانه متوقف شدن هستند.

واشنگتن روز جمعه (۳۱ آگوست) اعلام کرد «فعالیت های آنروا جانبدارانه و غیر قابل اصلاح است ». اسراییل ضمن استقبال از این اقدام دولت آمریکا گفت آنروا که هفتاد سال پیش تاسیس شد در راستای «به درازا کشیدن » منازعه فلسطین و اسراییل اقدام می کند و اینطور القا می کند که شمار فراوانی از فلسطینی ها پناهنده هستند و از حق بازگشت به روستا و شهرهایی که از آنجا فرار کرده اند برخوردارند». فلسطینی ها به دنبال تاسیس دولت اسراییل و روز نکبت در سال ۱۹۴۸ مجبور شدند از شهرها و روستاهایشان کوچ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس حنان عشراوی عضو کمیته اجرای سازمان آزادیبخش فلسطین از این تصمیم آمریکا به عنوان «گستاخانه و غیر انسانی» یاد کرد. او افزود «این اقدام ظالمانه به ضرر قشر آسیب پذیر جامعه فلسطین و پنج میلیون نفر آواره ای است که همچنان در محرومیت و آوارگی به سر می برد.»

عشراوی خواستار مسئولیت پذیری و حمایت جامعه بین الملل از اونروا شد.

او خاطر نشان کرد «آوارگان در واقع قربانیان اصلی هستند. آنها زندگی و خانه و امنیت و سرزمینشان را به دلیل تشکیل اسراییل از دست دادند. این گروه، امروز هم قربانی تصمیم گیری و برنامه های دولت آمریکا هستند که از هیچ تلاشی برای حمایت از اشغالگری نظامی اسراییل و سرپوش گذاشتن بر اقدامات آنان به منظور اجتناب از مجازات و بازخواست دریغ نمی کند.»

سازمان آنروا مدرسه و درمانگاه در اختیار سه میلیون آواره فلسطینی قرار می دهد. این ارگان پیشتر هم با اعلام نگرانی در مورد قطع کمک های مالی مجبور به بستن بیش از ۷۰۰ مدرسه شد.

برلین در واکنش به قطع کمک مالی آمریکا از افزایش قابل ملاحظه کمک مالی آلمان به اونروا خبر داده و از بقیه کشورهای اروپایی خواست تا اقدام مشابهی در نظر بگیرند.

قطع کمک مالی آمریکا به آنروا در غزه هم خبر ساز شد. اغلب کودکان در نوار غزه دارای جمعیت بالا به مدارس آنروا می روند و حالا آنها نگرانی آینده و تحصیلاتشان هستند.

هشام ساق الله (۵۵ ساله) گفت «این اقدام آینده دانش آموزان بسیاری را به باد فنا می دهد و آنها را راهی کوچه و خیابان کرده و از مهم ترین حقوق انسانی شان محروم می کنند. این، باج خواهی سیاسی و ابزاری برای فشار به مردم فلسطین است.»

سازمان ملل با ابراز تاسف از این اقدام آمریکا اعلام کرد «اونروا کمک های اساسی در اختیار آوارگان فلسطینی قرار می دهد و در برقراری ثبات در منطقه سهیم است».

کریس گونیس سخنگوی آنروا گفت این ارگان در پایان سپتامبر منابع مالی در اختیار نخواهد داشت.

روز شنبه (اول آگوست) احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب با انتقاد از قطع کمک های آمریکا به اونروا گفت این تصمیم غیر مسئولانه و غیر اخلاقی و غیر انسانی است.

او افزود «واشنگتن باید مسئولیت پیامدهای بسیار ناگوار ناشی از این تصمیم بر پنج میلیون آواره فلسطینی که با کمک های آنروا زندگی می کنند بپذیرد.»