الجبوری تصمیم العبادی برای ممنوعیت از سفر را نمی پذیرد

ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران ایران

ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران ایران

تصریحات یکی از مسؤلان شبه نظامیان «بسیج مردمی» درخصوص احتمال مکلف کردن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران ایران، برای فرماندهی نبرد آزاد سازی موصل خشم عراقی ها را برانگیخت. حامد المطلک معاون رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان به «الشرق الأوسط» گفت: «ارتش عراق فرماندهان نظامی بزرگی دارد که تجربیات جنگی زیادی از زمان جنگ عراق و ایران دارند و باید از آن ها کمک بگیریم نه از یک فرمانده ایرانی».

احمد الاسدی سخنگوی «بسیج مردمی» مشارکت بسیج در نبرد آزاد سازی موصل و فرماندهی آن به دست سلیمانی را تأکید کرده بود. وی گفت: «سلیمانی تنها مشاور نظامی بسیج مردمی نیست، بلکه مشاور ارتش، پلیس فدرال و دستگاه مبارزه با تروریسم عراق نیز هست».

در همین حال یکی از اعضای پارلمان از استان دیالی، که نخواست نامش فاش شود گفت یکی از افسران عراقی در گذرگاه المنذریه به او اطلاع داده است که سلیمانی و همراهانش با خودروهای چهارچرخ محرک، وارد خاک عراق شدند تا از وضعیت آن جا مطلع شوند و احتمالات نبرد آزاد سازی موصل را مطالعه کنند».

از سوی دیگر، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، تصمیم حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را برای منع کردن وی و نمایندگان دیگری از سفر به خارج را نپذیرفت. یک روز پیش از این تصمیم نخست وزیر، خالد العبیدی وزیر دفاع عراق، الجبوری و نمایندگان دیگری را به فساد متهم کرده بود. دفتر الجبوری در بیانیه ای گفت: «تصمیم ممنوعیت از سفر هر شهروندی که دارای گذرنامه عراقی باشد، به طور انحصاری حق دستگاه قضایی عراق است».