جده: عائشه جعفری

یکی از برگ‌های تاریخ هنر تجسمی سعودی با مرگ منیره احمد موصلی ورق خورد. او که در سن ۶۴ سالگی درگذشت و در مقبره الرویس در جده به‌خاک سپرده شد، یکی از نامداران این عرصه بود. او در هنر و تابلوهای خود از انواع رنگ‌های انقلابی استفاده می‌کرد و با استفاده از توشه‌دان فرهنگی خود به آفرینش هنری پرداخت که تحولات عالم خارجی را درخود بازتاب می‌داد و آرمان‌های زنان برای دست‌یابی به مقام‌های برجسته در هنر را نشان می‌داد.
موصلی یکی از هنرمندانی به‌شمار می‌آید که نضج هنر او و آثار زیبایی‌شناسانه‌اش از عمق کهن تاریخ تمدن عربی تا زمان معاصر را شامل می‌شود و درون خود تمام آلام وطن عربی را انعکاس می‌دهد. شایان ذکر است که منیره موصلی از پیش‌آهنگان هنر تجسمی سعودی است و در کنار همکار هنرمند خود، صفیه بن زقر، اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی را در دارالتربیه معاصر برگزار کرد.
منیره موصلی در مکه مکرمه در سال ۱۹۵۴ چشم به‌جهان گشود و در سال ۱۹۷۹ از دانشکده هنرهای زیبا در قاهره فارغ التحصیل شد؛ وی سپس برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رهسپار شد، و در هنر طراحی کارشناسی ارشد گرفت. در همان سال به استخدام شرکت آرامکو درآمد، و به عنوان مسئول انتشارات روابط عمومی به ایفای نقش پرداخت. موصلی یکسری نمایشگاه‌هایی را برپا کرد که نخستین آنها در جده به سال ۱۹۷۲ بود. همچنین در نمایشگاه‌های زیادی مانند نمایشگاه منامه مشارکت کرد.
منیره موصلی مؤسس جشنواره هنر در خبر به‌سال ۲۰۰۷ بود، و اضافه‌براین یکسری نمایشگاه‌های دیگری را در ریاض، به‌سال ۲۰۰۹، برگزار کرد که عنوان آن «کودکان غزه» بود. همچنین او نمایشگاه مشترکی با هنرمندانی همچون یوسف احمد از قطر و احمد البحرانی از عراق برگزار کرد. او در سال ۱۹۹۴ از طرف برنامه خلیج عربی برای حمایت از سازمان‌های ملل متحده به‌عنوان متخصص هنر برگزیده شد.
موصلی جوایز زیادی را به‌دست‌آورد که از سوی سازمان‌های هنری جهانی و عربی به او اختصاص داده‌شد. دوره هنرمندی او دوره‌ای بیش از ربع قرن به‌طول کشید که مجموعه‌ای از پژوهش‌های هنری را شامل می‌شود. پژوهش‌هایی که در روزنامه و مجلات علمی عربی منتشر شد. از مهم‌ترین این پژوهش‌ها مطالعه‌ای در هنر کودکان و ارتباط آن با جامعه بود.
درهمین راستا فرید الحطامی، عضو انجمن هنر و فرهنگ جده، و یکی از دوستان موصلی، بیان کرد که شادروان منیره یکی از پیش‌آهنگان هنر تجسمی در کشور سعودی است، و تاریخ هنری او آکنده از مشارکت‌های ابداع‌آمیز در داخل و خارج از کشور است. در این‌باره او تصریح کرد که: «موصلی یکی از هنرمندان نخست این عرصه بود. او در طول نیم قرن، هنرمندی کرد، و برای هنر خود تاوان و تحسین پرداخت. او در کشف نسل جدیدی از هنرمندان سعودی نقش به‌سزایی ایفا کرد».
موصلی جسارت درخوری داشت و حیات روزمره خود را وقف هنر کرد، و برای ادامه راه و هدف خود از هیچ خط قرمز و حدودی نهراسید. او در برابر هیچ‌یک از عادات اجتماعی سرکوب‌گر هنر و فعالیت زن سر خم نکرد، و آزادی خود را از ترس نگاه تمامیت‌خواه جامعه از دست نداد. او نمونه یک زن سعودی مقاوم و با عزیمت است: روحش شاد و یادش زنده.