یک عراقی در دهه نهم زندگی خود پایان‌نامه دکترای خود را در دانشگاه بغداد ارائه داد

این اتفاق برای اولین بار در تاریخ مدرن دانشگاهی عراق روی می‌افتد

بغداد: فاضل النشمی

احمد جابر جاسم ۸۳ ساله پس از سال‌ها تلاش و جنگ با سخت‌ترین شرایط در ۹ دسامبر پایان‌نامه دکترای خود با عنوان «ماهیت شجره‌نامه عربی- مطالعه تاریخی تحلیلی» را با موفقیت در بخش تاریخ دانشکده ادبیات در دانشگاه بغداد ارائه داد.
چنین اتفاقی در تاریخ دانشگاهی مدرن عراق بی‌سابقه بوده و با توجه به اینکه پذیرش در تحصیلات تکمیلی محدوده سنی دارد، تاکنون هیچ دانشجویی در دهه نهم عمر خود مدرک دکترا نگرفته‌است.
اصرار احمد جابر برای غلبه بر همه مشکلات از جمله محدودیت سنی و شکستگی حاد در اثر یک حادثه رانندگی، به «تجربه‌ای الهام بخش و شبیه به معجزه» برای دانشگاهیان و محققان تبدیل شده‌است، زیرا انجام چنین کاری به ویژه در کشوری مانند عراق بسیار دشوار است، ولی او موفق شد.
احمد جابر جاسم در اوائل دهه ۶۰ میلادی لیسانس رشته زبان عربی را گرفته‌است، اما مطالعات وی در زمینه تاریخ، شور و اشتیاق خاصی را در وی برای تحصیل در این رشته ایجاد کرده‌است، اما در عراق امکان تکمیل فوق لیسانس و دکترا در یک رشته دیگر وجود ندارد، پس باید تحصیل در رشته تاریخ را از مقطع لیسانس آغاز می‌کرد.
اما محدودیت سنی مانع این امر می‌شد. وی در سال ۲۰۰۵ با دو بیت شعر نزد وزیر آموزش و پرورش رفت و با مجوز پذیرش در بخش تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد خارج شد.
وی گفت من نتوانستم درس بخوانم، به یاد می‌آورم هرگاه در معرض حمله امنیتی مقامات قرار می‌گرفتیم، پدرم کتاب‌هایم را در رودخانه فرات که در نزدیکی منزلمان بود، می‌انداخت.
احمد جابر در پاسخ به این سؤال که چرا در این سن به فکر تحقق رؤیای خود افتادی، گفت: «انسان تا زمانی که زنده است، مسئولیتی بر عهده دارد و من به این مدرک به عنوان یک دستاورد شخصی نمی‌نگرم، و اهمیت آن برایم به دلیل اهمیت علم است».