نیروگاه هسته ای بوشهر در جنوب ایران که توسط روس ها ساخته شده است - عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروگاه هسته ای بوشهر در جنوب ایران که توسط روس ها ساخته شده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است یک مقام هسته ای روسیه که روز سه شنبه به ایران سفر می کند درباره ساخت نیروگاه جدید در ایران نیز به گفتگو خواهد پرداخت.

بهروز کمالوندی روز دوشنبه در گفتگویی با ایرنا گفت: “گفت وگو و مذاکره پیرامون ساخت نیروگاه جدید و همکاری ها دراین زمینه از جمله اهداف سفر این مقام روسی به تهران است.”

کمالوندی گفت: “برنامه ما این است که تا چهارنیروگاه در بوشهر داشته باشیم؛ البته باید دید که بحث ها و همکاری ها چگونه پیش خواهد رفت.”

نیکولای اسپاسکی معاون بین الملل شرکت دولتی روس روز سه شنبه به منظور گفت و گو با مقامات ایران درباره ساخت نیروگاه جدید اتمی به تهران رفته است.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، بهمن ماه گذشته در دیدار با نیکلای اسپاسکی معاون شرکت دولتی روس اتم گفته بود: “موضوع ایجاد نیروگاه فاز دوم نیروگاه بوشهر، در دستور کار همکاری‌های دو کشور است و قرار است در این رابطه هیات‌هایی برای انجام مذاکره و بررسی موضوع، تبادل شود.”

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم آبان ماه امسال گفته بود: “ساخت نیروگاه در کرانه‌های خلیج فارس و کرانه‌های دریای خزر و مرکز کشور مدنظر است ولی اولویت را در کرانه‌ها خلیج فارس قرار دادیم چون می‌خواهیم بحث آب‌ شیرین‌ کن را برای تأمین آب مورد نیاز استان‌های جنوبی هموار سازیم.”

از سوی دیگر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران فروردین ۹۲ گفته بود که متخصصان این سازمان ۱۶ساختگاه برای احداث نیروگاه های هسته ای مکان یابی کردند و قرار است در آینده نزدیک نیز دو رآکتور ۱۰۰۰ مگاواتی در بوشهر ساخته شود.

ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی “زیمنس” آغاز شد اما در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت فاز اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی “و.و.اِ.ار-۱۰۰۰” و سوخت هسته ای برای آنرا به ایران عرضه کرده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

“فریدون عباسی دوانی” رییس وقت سازمان انرژی اتمی ایران در اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر پس از طی مراحل آزمایشی- فنی با ظرفیت کامل خود راه اندازی شده و هیچ اختلالی در کار این نیروگاه گزارش نشده است.

در همین حال بعضی کارشناسان بین المللی درباره ساخت نیروگاه های اتمی در ایران و اینکه جمهوری اسلامی در این چارچوب به فعالیت های غیرمتعارف هسته ای نیز بپردازد، ابراز نگرانی کرده اند.

از سوی دیگر دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، در این باره گفت :”حضور این هیات روسی هیچ ارتباطی به توفق ژنو ندارد و نمی تواند مانعی در راه گفت و گوهای ایران با ۱+۵ تلقی شود. گفت و گوهای ایران با روسیه درباره گسترش فعالیتهای اتمی قبل از توافق ژنو بوده و راه اندازی سایت جدید در بوشهر نیز در راستای توافق های قبلی بوده است”.

وی در گفت: “بحث نیروگاه اتمی بوشهر با اراک و فردو کاملا متفاوت است و کارشناسان هسته ای از این نیروگاه بارها بازدید کرده اند.”

وی افزود: “نیروگاه هسته ای ایران فقط قابلیت تولید برق دارد و نمی تواند در راستای تولید سلاح های هسته ای قرار بگیرد. سازمان انرژی اتمی ایران هم در همین جهت قصد افزایش فعالیتهای نیروگاه بوشهر را برای مصرف برق و مصارف داخلی دارد و به هیچ عنوان دیدار هیات روسی از ایران را نباید خلاف تعهدات بین المللی ایران تصور کرد”.