بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل (چپ) و موشه یعلون وزیر دفاع اسراییل (راست) در کنفرانس خبری در بندر ایلات شرکت کردند. اسراییل ادعا می کند موشک های M302 که در تصویر دیده می شود از مبدا ایران به مقصد غزه فرستاده شدند. عکس از آژانس خبری فرانسه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل (چپ) و موشه یعلون وزیر دفاع اسراییل (راست) در کنفرانس خبری در بندر ایلات شرکت کردند. اسراییل ادعا می کند موشک های M302 که در تصویر دیده می شود از مبدا ایران به مقصد غزه فرستاده شدند. عکس از آژانس خبری فرانسه

وزارت دفاع اسرائیل شامگاه دوشنبه نوزده اسفند در بندر ایلات مجموعه ای از تسلیحات و مهماتی را رونمایی کرد که می گوید چهارشنبه گذشته پس از توقیف یک کشتی با پرچم پاناما در دریای سرخ ضبط کرده است.

اسرائیل می گوید ایران می خواسته این سلاح های به نمایش گذاشته شده را برای گروههای مسلح فلسطینی در نوار غزه بفرستد.

تسلیحات و جنگ‌افزارهایی که اسرائیل مدعی است از کشتی یادشده بدست آمد، در یک پایگاه نیروی دریایی شاخه جنوب ارتش اسرائیل در بندر ایلات، در ساحل دریای سرخ، برای خبرنگاران اسرائیلی و بین المللی به نمایش گذاشته شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و موشه یعلون وزیر دفاع این کشور برای شرکت در یک نشست خبری، جهت رونمایی این جنگ‌افزارها به ایلات رفته بودند.

وزرات دفاع اسراییل امروز محتویات توقیف شده را به نمایش گذاشت. به گفته این وزارتخانه ۴۰ موشک بلند برد M302 و بیش از ۱۸۰ خمپاره قسمتی از این محموله توقیف شده هستند که زیر کیسه های سیمان با مهر و مارک ایرانی پنهان شده بودند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در این نشست خبری گفت: «کار فرستادن این کشتی و برنامه ریزی آن از طرف ایران بود. هزینه آن را ایران پرداخت کرده بود. تسلیحات توسط ایران و در ایران در کشتی بارگیری شده است. حالا ایران طبق معمول این ادعا را رد می کند و وزیر خارجه ایران می گوید حرف های اسراییل دروغ است. ولی در واقع این ایران است که دروغ می گوید.»

ارتش اسراییل گزارش داد این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می کرد، از نوع کشتی باری «کلوس سی» بوده و هفده خدمه داشت. بر اساس گزارش منابع رسمی اسرائیل هفده خدمه این کشتی ظاهرا از محموله آن بی اطلاع بوده اند.

پیتر لرنر سخنگوی ارتش اسراییل به خبرنگاران گفته بود: «طی یک عملیات “پیچیده و سری” این کشتی توقیف شد. این کشتی حامل ده ها موشک «ام ۳۰۲» بود که نوع پیشرفته آن حدود ۱۶۰ کیلومتر برد دارد.»

لرنر گفته بود این موشک ها «ساخت سوریه» هستند و «ابتدا از آنجا به ایران منتقل شده و سپس از ایران به عراق و از آنجا بسوی سودان فرستاده شده است.» وی افزود: «چنانچه این سلاح ها به سودان می رسید احتمالا از راه زمینی از طریق مصر به غزه فرستاده می شد و می توانست شمار زیادی از اسراییلی ها را در معرض خطر قرار دهد.»

ایران از همان ابتدا این ادعاها را رد کرد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتر خود به انگلیسی این ادعا را یک دروغ خواند که در راستای یک کمپین ضدایرانی درست پیش از نشست آیپک خواند.

آیپک یا کمیته آمریکایی-اسراییلی امور عمومی یک گروه فشار طرفدار اسراییل در ایالات متحده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم این ادعار را ناشیانه و سناریویی پر از ابهام دروغ خواند. وی رفتارهای اسراییل را «شناخته شده و تکراری» دانست و گفت: «این ادعا همزمان با جلسه آیپک در امریکا مطرح شد و ما به صراحت اعلام کردیم این سناریو ساختگی است.»

وی امروز نیز با تکرار موضع ایران در کنفرانسی خبری گفت «ابهامات و تناقضاتی» در این باره حتی در گفته های مقامات رسمی اسراییل، رسانه ها و تحلیلگران وجود دارد. افخم تاکید کرد: «آنان از شرایط ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران، جایگاه منطقه ای، گفتگوها و تعاملات ما در سطوح سیاسی و اقتصادی در عرصه بین الملل که در حال پیشرفت است ناراحت و نگران هستند و از ابزارها و شیوه های تکراری استفاده می کنند.»

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امروز در حاشیه همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی در جمع خبرنگاران در ایان باره گفت: «چنین چیزی نیست. حرف‌های آنها به خاطر ایجاد ایران‌هراسی است. بنابر این این کارها را انجام می‌دهند.»

حماس که کنترل نوار غزه را به دست دارد، هر گونه ازتباطی با این محموله را تسلیحاتی را تکذیب کرد و آن را تلاش اسراییل برای ادامه محاصره غزه خوانده است. ولی این تکذیب ها جلودار اسراییل نبود.

اسراییل از ابتدای مذاکرات هسته ای دولت حسن روحانی با کشورهای ۵+۱ به صراحت بارها مخالفت خود را با این مذاکرات وتوافق اخیر و لغو تحریم ها اعلام کرده

ایران هم اتهامات اخیر اسراییل را سنگ انداختن این کشور در راه رسیدن به راه حلی برای حل بحران هسته ای ایران با غرب می داند