سربازان پیشمرگ کردها در شهر جلولا – عکس از الشرق الاوسط – عکاس هانا لوسیندا اسمیت

سربازان پیشمرگ کردها در شهر جلولا – عکس از الشرق الاوسط – عکاس هانا لوسیندا اسمیت

جالولا، الشرق الاوسط – مقام های اطلاعاتی و امنیتی اقلیم کردستان عراق می گویند آنان شش ماه پیش درباره حمله احتمالی از سوی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به بغداد و کشورهای غربی هشدار داده بودند.

روز بهجی، یکی از مسئولان ارشد حکومت اقلیم کردستان عراق به الشرق الاوسط گفت که آن ها اطلاعات مربوط به چهره های کلیدی جنبش تروریستی داعش و موقعیت پایگاه های آموزشی آن ها در خاک عراق را به اطلاع مقام های این کشور و غربی ها رسانده بودند و هشدار داده بودند که این گروه در حال انجام تحرکاتی با استفاده از کامیون های بزرگ در مرز سوریه و عراق است، اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفت.

بهجی گفت: «هیچ گوش شنوایی نبود. غرب در آن زمان دست به هیچ اقدامی نزد و اکنون هم نتوانسته عکس العمل مناسبی نشان دهد. هرچه دیرتر اقدام کنند، افراد بیشتری کشته می شوند.»

پس از شکست هفته گذشته ارتش عراق در موصل، نیروهای پیشمرگ کرد – نیروهای مسلح اقلیم کردستان – کنترل تمام مناطق کردنشین و همچنین شهر مورد مناقشه کرکوک را در دست گرفتند. در حالی که به نظر می رسد بیشتر مناطق داخلی اقلیم کردستان آرام هستند، اما در مرز حائل بین کردستان و منطقه تحت کنترل نیروهای داعش، درگیری ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد. فرماندهان کرد اعلام کرده اند برای ادامه فشار به گروه تروریستی قدرتمند داعش نیازمند حمایت خارجی هستند.

بهجی گفت: «ما این شرایط را نمی توانیم برای همیشه ادامه دهیم، به کمک های نظامی و مالی و سلاح و مهمات نیاز داریم. اگر امکان فراهم کردن این ها وجود ندارد، لااقل پوشش هوایی بدهید. ما موقعیت استقرار این نیروها را می دانیم، موقعیت قرارگاه های آن ها را شناسایی کرده ایم و می دانیم بمب ها و موشک های خود را کجا نگهداری می کنند.»

نیروهای پیشمرگ کرد سه روز است در شهر جالولا، که در مرز اقلیم کردستان – در ۱۳۰ کیلومتری بغداد – قرار گرفته و جمعیت آن مرکب از کردها و عرب های سنی است، جلوی پیشروی نیروهای داعش را گرفته اند. این در حالی است که پیش از این فرماندهان داعش اعلام کرده بودند به دنبال پیشروی در منطقه اقلیم کردستان نیستند.

پولات طالبانی، فرمانده نیروهای ویژه ضدتروریسم پیشمرگ گفت: «سه شنبه صبح گزارش هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه نیروهای داعش وارد منطقه ای بین سدیه و جالولا شده اند. این گزارش ها درست بود. آن ها با تعدادی از فرماندهان ما تماس گرفتند و گفتند که می توانید بدون درگیری منطقه را در اختیار بگیرید، فقط یکی دو ساعت به ما زمان بدهید تا نیروها را خارج کنیم. ما دو ساعت به آن ها زمان دادیم، اما این فرصت به آن ها اجازه داد خطوط شان را تقویت کنند و قبل از حمله به استحکام مواضع خود بپردازند.»

طالبانی به الشرق الاوسط گفت، داعش از قبایل عرب سنی اطراف جالولا نیز درخواست کمک کرده است. رهبر قبیله محلی کیلاوی، شیخ فیصل، یکی از چهره های قدرتمند محلی است که از پیشروی های داعش حمایت می کند.

طالبانی گفت: «برخی از مردم محلی زمانی که از کنار آن ها رد می شویم به استقبال ما می آیند، اما بلافاصله سلاح های خود را بر می دارند و از پشت به ما حمله می کنند. این اقدام آن ها باعث تعجب ما نشده، اما چیزی که ما را شگفت زده کرده این است که آن ها به ما حمله می کنند در حالی که زن و فزندانشان هنوز در کنارشان ایستاده اند.»

از سقوط سه شنبه هفته گذشته موصل تا کنون، میزان حمایت عرب های سنی از نیروهای داعش موضوع داغ بحث ها بوده است. نخست وزیر عراق نوری المالکی متهم شده که جمعیت سنی عراق را به انزوا کشانده و در برابر، به شیعیان این کشور توجه بیشتری داشته است. بسیاری او را به خاطر اخراج اعضای حزب بعث از پست های دولتی و عدم موفقیت در ایجاد یک دولت فراگیر و چندقومیتی مورد انتقاد قرار داده اند.

بهجی معتقد است «مشخص بود از پس اعتراضات رمادی و فلوجه چه اتفاقی خواهد افتاد. با یک دست نمی توان کف زد، این کودتای مشترک داعش و حزب بعث است.»

اشغال موصل باعث شد نیروهای داعش و متحدان آن به ۱٫۵ میلیون دلار وجه نقد و انبار بزرگی از مهمات و سلاح های پیشرفته دست پیدا کنند که پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، از سوی ایالات متحده در اختیار ارتش عراق قرار گرفته بود. این گروه تروریستی اکنون از همان سلاح ها برای حمله به نیروهای عراقی و پیشمرگ استفاده می کند.

طالبانی گفت: «روز سه شنبه سلاح هایی از آن ها به دست آوردیم که تنها توسط یگان های ویژه بغداد مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها با خودروهای هاموی به ما حمله می کردند در حالی که ما سوار بر خودروهای پیک آپ بودیم. نیروهای داعش سلاح و مهمات کافی برای جنگیدن به مدت طولانی دارند و در حال حاضر می دانند که هیچ خطر حمله هوایی هم متوجه آن ها نیست، بنابراین به راحتی به هر طرف که می خواهند می روند.»

بسیاری از نیروهای داعش، نیروهای باتجربه ای هستند که در جریان درگیری های حلب در سوریه دانش کافی برای استفاده از سلاح های جدید و انجام اقدامات ضدجاسوسی را به دست آورده اند.

فرماندهان پیشمرگ در گفت و گو با الشرق الاوسط گفتند، آن ها نیروهای داعش را دیده اند که خشاب گلوله را در صورت هم‌قطاران‌شان خالی کرده اند تا امکان شناسایی‌ ان ها وجود نداشته باشد. گروه داعش همچنین در سطح وسیعی از شبکه های اجتماعی استفاده می کند تا با انتشار ویدئوهای وحشتناک از کشتار و اعدام نیروهای عراقی، کمپین رعب و وحشت خود را به پیش ببرد.

دابان، یکی از نیروهای پیشمرگی که در خط مقدم جالولا حضور دارد، گفت: «روز اول ترسیده بودیم، چون این ویدئوها را روی یوتیوب می دیدیم. اما وقتی با آن ها می جنگیم، می بینیم که آنقدرها هم شجاع نیستند.»

سوهان، جوان ۲۳ ساله دیگری که از نیروهای پیشمرگ مستقر در خط مقدم جالوله است گفت: «بزرگ ترین مشکل ما تک‌تیراندازهای آن ها است، نمی دانیم دقیقا کجا مستقر شده اند.»