یک پلیس نظامی مصر در ایست بازرسی در شبر الخیمه دیده بانی می دهد – عکس از آسوشیتد پرس – 15 مارس 2014

یک پلیس نظامی مصر در ایست بازرسی در شبر الخیمه دیده بانی می دهد – عکس از آسوشیتد پرس – ۱۵ مارس ۲۰۱۴

قاهره، الشرق الاوسط – پس از تازه ترین حمله مردان مسلح در حومه قاهره که به کشته شدن شش سرباز منجر شد، ابراهیم محلب نخست وزیر مصر وعده داده در این کشور «دست تروریسم قطع می شود.»

دولت موقت مصر که از پشتیبانی ارتش این کشور برخوردار است سازمان اخوان المسلمین را مسئول این حمله می داند که ایست بازرسی نظامی شبر الخیمه واقع در حومه قاهره هدف آن بود. به گفته مقامات مصری دو بمب نیز در محل این حمله کار گذاشته شده بود که پیش از انفجار هر دو بمب خنثی شدند.

هانی عبداللطیف، سخنگوی وزیر کشور مصر در گفتگو با الشرق الاوسط تاکید کرد تحقیقات درباره این حملات ادامه دارد اما با این وجود آمار دقیقی از شمار مردان مسلح در دست نیست.

عبداللطیف گفت این حمله به احتمال زیاد به مرگ محمد السید منصور مرتبط است. منصور بنیانگذار انصار بیت المقدس که به ابو عبیده هم معروف است اوایل هفته جاری در درگیری با پلیس کشته شد.

ابو عبیده یکی از متهمان اصلی حمله به یکی از ستادهای امنیتی قاهره در ماه ژانویه بود. وزارت کشور مصر در بیانیه ای ابو عبیده را یکی از خطرناکترین تروریست های این کشور خواند.

این گروه که در صحرای سینا مستقر است مسئولیت چندین حمله به پایگاه های ارتش در سراسر مصر را در سال گذشته به عهده گرفته است. ارتش مصر این سازمان را یکی از جبهه های اخوان المسلمین می داند.

ارتش مصر درباره حمله روز شنبه گفت: «این گروه به اخوان المسلمین وابستگی دارد و مسئول حمله به ایست بازرسی پلیس نظامی است.»

نخست وزیر مصر این حمله را محکوم کرد و گفت: «دولت همه تلاش خود را می کند و همه تمهیدات لازم را می اندیشد تا عاملان این حمله ها را دستگیر کرده و تحویل قانون دهد.»

محلب در ادامه گفت: «کشور با رقبایی ترسو، عصبانی و بعضا آموزش دیده سر و کار دارد که کمک مالی دریافت می کنند تا حمله های تروریستی انجام دهند.»

وی گفت «از آن جایی که گروه های تروریستی نحوه عملیات خود را شدیدا عوض کردند» برنامه امنیتی مصر نیز بازبینی است.

از زمان خلع محمد مرسی رییس جمهور اسلامگرای مصر در تاریخ ۳ ژوییه ۲۰۱۳ تا کنون، صدها سرباز در مصر در حمله های تروریستی به پایگاه های ارتش جان خود را از دست دادند.

پس از حمله به این خودروهای ارتش در قاهره، این دومین حمله به ارتش در دو روز گذشته است. در این حمله یک افسر پلیس کشته شد و سه تن دیگر زخمی شدند.