رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد این کشور به سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه نیاز دارد و توافق مربوط به آن نیز نهایی شده و به زودی آن را در اختیار خواهد گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، پیش از این فرماندهان ناتو گفته اند: برنامه‌های ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» نگران کننده است و این امکان را به روسیه می‌دهد که از توانمندی‌های جنگنده‌های رادار گریز «اف-۳۵» شناختی عمیق پیدا کند.
رجب طیب اردوغان همچنین گفت: ترکیه به جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا که در ساخت آنها شریک هستیم نیز نیاز دارد. ما تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار به عنوان حق شراکت پرداخت کردیم و باید ۱۲۹ هواپیمای اف ۳۵ دریافت کنیم.
خبرگزاری آلمان اعلام کرده که اردوغان این اظهارات را در مراسم دانشکده نظامی در بالکسیر در شمال غرب ترکیه مطرح کرده است.
وی در ادامه با اشاره به تنش در روابط آنکارا-واشنگتن اعلام کرد: اینکه آمریکا تلاش دارد از پرونده کشیش آمریکایی برای فروپاشی ترکیه به لحاظ اقتصادی و نظامی استفاده کند، غیرمنطقی و غیرممکن است.
اردوغان همچنین با بیان این‌که ترکیه به اندازه شراکت و همکاری با اروپا و آمریکا به همکاری با دیگر کشورها نیز نیاز دارد، گفت: نمونه پرونده‌های جاری علیه کشورمان در آمریکا و صدور احکام برای ترکیه در کشور دیگری وجود ندارد.
اختلاف بر سر بحران سوریه، اقدام ترکیه به خرید سامانه اس ۴۰۰، نقش معاون سابق بانک خلق ترکیه (هالک بانک) به جرم کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی و بانکی، توقف فروش جنگنده اف ۳۵ به ترکیه و ادامه حبس اندرو برانسن کشیش آمریکایی یک کلیسای پروتستان در ازمیر، تنش میان واشنگتن و آنکارا را تشدید کرده است.