برت ماکرک جانشین احتمالی ژنرال جان آلن

عکس منتشر شده بر حساب کاربری جبهه النصره در توییتر از یک تانک متعلق به جبهه النصره در درگیری با نیروهای اسد در حومه حلب در منطقه الزهرا – آسوشیتد پرس

عکس منتشر شده بر حساب کاربری جبهه النصره در توییتر از یک تانک متعلق به جبهه النصره در درگیری با نیروهای اسد در حومه حلب در منطقه الزهرا – آسوشیتد پرس

جان آلن، ژنرال بازنشسته آمریکایی، از پست خود به عنوان فرستاده ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ائتلاف جهانی برای مبارزه با «داعش» استعفا کرد. هر چند دولت آمریکا،  بلافاصله و به طور رسمی، استعفای وی را اعلام نکرد، اما رسانه های آمریکایی موضوع را فاش کردند و تأکید کردند که آلن، حقیقتاً در ماه نوامبر (آبان ماه) آینده پست خود را ترک خواهد کرد.

برخی از مسؤلان آمریکایی گفتند که ژنرال آلن، از مدیریت ضعیف جنگ علیه «داعش» و عدم ارائه منابع کافی برای مبارزه، نا امید شد. به خصوص که تلاش های ژنرال آلن  برای متقاعد کردن دولت جهت اجازه دادن به تیم های تاکتیکی کنترل هوایی برای استقرار در سوریه و عراق، و شناسایی اهداف برای حملات هوایی ناموفق ماند.

این مسؤلان تأکید کردند که ژنرال آلن، بسیار تلاش کرد تا کاخ سفید را متقاعد سازد که با درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه امن برای حمایت از غیر نظامیان در سوریه موافقت کند، اما کاخ سفید در طول ماه های گذشته با این اقدام مخالفت می کرد. همچنین برخی گزارش ها از  تیره و تار شدن رابطه بین ژنرال آلن و ژنرال لوید استین، فرمانده مرکزی ارتش و مسئول تمام عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه، حاکی است.

شایان ذکر است که پرزیدنت اوباما، در سبتامبر (شهریور) ۲۰۱۴ ژنرال آلن را به عنوان فرستاده ویژه خود برای هماهنگی تلاش های ائتلاف بر ضد «داعش»، به مدت شش ماه انتخاب کرد، سپس در اوایل سال جاری ژنرال آلن بنا به درخواست جان کری وزیر خارجه، با تمدید پست خود موافقت کرد.

در عین حال خبرهایی در واشنگتن رد و بدل می شود مبنی بر این که کاخ سفید احتمالاً سفیر برت ماکرک، که پست معاون فرستاده ویژه رئیس جمهور در ائتلاف مبارزه با داعش را دارد، به عنوان جانشین آلن انتخاب کند.