دیدار هیات پارلمانی اروپا با ستوده و پناهی اعتراض برخی از مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است

دیدار هیات پارلمانی اروپا با ستوده و پناهی اعتراض برخی از مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است

ملاقات هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با دو تن از فعالان سیاسی در جمهوری اسلامی با انتقاد شماری از مقامات حکومتی مواجه شده است.

به گزارش بی بی سی فارسی روز سه شنبه، ٢۶ آذر (١٧ دسامبر)، محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، در واکنش به دیدار این هیات با نسرین ستوده و جعفر پناهی در تهران گفت: “دیدار هیات پارلمانی اروپا با دو نفر از محکومین فتنه نشان داد که ریشه و آبشخور فتنه ٨٨ در کجا بوده است.”

خانم ستوده، وکیل دادگستری، در شهریور ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به زندان، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و در حال حاضر آزاد شده است.

آقای پناهی، کارگردان ایرانی، بعد از اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸به اتهام تلاش برای ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، دستگیر شد و در دادگاه به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و انجام مصاحبه با رسانه های داخل و خارج از ایران محکوم شد.

مقامات جمهوری اسلامی حرکت اعتراضی به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را “فتنه” نام داده اند. در جریان این اعتراضات، شماری از فعالان سیاسی، سیاستمداران وابسته به جناح موسوم به اصلاح طلب و معترضان بازداشت و محاکمه و چندین نفر به مجازات های حبس یا اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای منتظری با محکوم کردن این ملاقات، گفت: “گروهی تحت عنوان هیات پارلمانی اروپا به ایران آمدند و در حالی که این هیات‌ها معمولا برای تبادل نظر اقتصادی است، لکن اینها با دو نفر از فتنه‌گرانی که در فتنه ٨٨ محکومیت داشتند، مخفیانه دیدار کردند. باید روشن شود که چه کسانی زمینه این دیدار را فراهم کردند.”

روز جمعه، یک هیات هشت نفره از نمایندگان پارلمان اروپا به دعوت گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا وارد تهران شد. ریاست این هیات را تارجا کرونبرگ، رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا، و میزبانی آن را کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش مجلس و رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا بر عهده دارند.

طی روزهای گذشته، اعضای این هیات با شماری از مقامات سیاسی جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و تعدادی از نمایندگان مجلس ملاقات و گفتگو کرده‌اند و دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در برنامه هیات است.

اعضای این هیات علاوه بر ملاقات‌های رسمی، در روز جمعه با خانم ستوده و آقای پناهی در سفارت یونان ملاقات کردند. همسر خانم ستوده خبر این ملاقات را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد و گفت که این ملاقات به دعوت هیات پارلمانی اروپا صورت گرفت.

به گزارش خانه ملت – سایت خبررسانی مجلس – کاظم جلالی روز گذشته پس از ملاقات با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا، در یک نشست خبری با خانم کرونبرگ شرکت کرد. آقای جلالی در پاسخ به سئوالی در مورد دیدار هیات پارلمانی اروپا “با برخی از فعالان فتنه” گفت: “ما به عنوان مجلس برای این سفر برنامه‌ریزی کردیم و چیزی غیر از آنچه که در جدول آمده بود اتفاق نیافتاد.”

سلب مسئولیت

وی در عین حال از دیدار هیات پارلمانی اروپا با خانم ستوده و آقای پناهی انتقاد کرد و گفت: “این اقدام ناپسند است که آنها در این سفر، اقدامی پنهانی و مخفیانه انجام دادند؛ البته سفارت یونان نیز در این زمینه مقصر است که از وزارت خارجه خواسته‌ایم مساله را پیگیری کند.” آقای جلالی گفت که کسانی که در این دیدار حضور داشتند “اقدامی نا مناسب انجام دادند زیرا حضور در این دیدار با عرق ملی در تضاد است و اگر کسی موضعی در مساله‌ای دارد، می‌تواند آن را از طرق ممکن پیگیری کند.”

وی گفت که در ملاقات مورد نظر “سفرای اروپایی نیز دعوت شده بودند که این موضوع در ابتدای یک سفر طبیعی است اما بحث بر سر دعوت از چهره های ایرانی است.” مشخص نیست که علاوه بر خانم ستوده و آقای پناهی، چه “چهره‌های” دیگری در این ملاقات حضور داشته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که قبل از انجام سفر، در باره “دیدار با چهره‌های خاص به ما مساله انتقال داده نشد” و افزود که نمایندگان اتحادیه اروپا درخواست ملاقات با فعالان سیاسی را به وزارت خارجه منتقل کرده بودند و مجلس سه روز قبل از سفر در جریان این موضوع قرار گرفت و “ما اعلام کردیم که به عنوان مجلس، با این دیدار مخالفیم.”

وی گفت که اروپاییان “بارها حرف اپوزیسیون را شنیده اند و حالا بهتر است نظر پوزیسیون را بشنوند.”

پیشتر، واحد مرکزی خبر به نقل از کاظم جلالی گزارش کرده بود که اعضای هیات پارلمان اروپا پس از ورود به تهران، برای روز جمعه برنامه‌ای نداشتند و در جریان ملاقات با سفیران کشورهای اروپایی در سفارت یونان، “این افراد نیز در سفارت حاضر می‌شوند.” منظور او از این افراد، خانم ستوده و آقای پناهی است.

وی در عین حال گفت که قوه قضاییه در مورد این ملاقات گفته است که “این افراد الان آزادند و از همین آزادی استفاده شده است.” آقای جلالی تاکید کرد که “متولیان امر” باید پاسخگوی این دیدار باشند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس خواستار پاسخگویی وزارت امور خارجه در این مورد شد اما وزارت خارجه نیز گفت که این سفر به دعوت مجلس انجام گرفت و وزارت خارجه در مورد برنامه این سفر مسئولیتی ندارد.

یه گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه اظهارنظر خود در مورد ملاقات هیات پارلمانی اروپا و خانم ستوده و آقای پناهی گفته است که “میان دولتمردان چه کسانی چنین خیانتی مرتکب شده‌اند تا زمینه این ارتباط فراهم شود، امیدواریم مسئولان امنیتی این جریان را دنبال کنند تا این موضوع برای مردم روشن شود.”

آقای منتظر اظهار نگرانی کرده است که توافقنامه هسته‌ای باعث شود اروپاییان درخواست آزادی رهبران و زندانیان اعتراضات سال ٨٨ را مطرح کنند. وی گفت: “همزمان می‌بینیم همین کسانی که داعیه قرارداد هسته‌ای با ایران را دارند، در انتهای قرار داد شرایطی را برای جمهوری اسلامی تعیین می‌کنند که به فتنه سال ٨٨ بر می‌گردد که افرادی که در حصر و زندان هستند هم باید آزاد شوند.”