یکی از جلسات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران

یکی از جلسات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران

در سی‌امین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران که این هفته به ریاست غلامحسین شافعی برگزار شد، وی از اینکه تعدادی از شرکت‌های دولتی در سال‌های گذشته به شبه‌دولتی‌ها فروخته شده که با ماهیت دقیق اصل ۴۴ مغایرت دارد شکایت کرد.

غلامرضا شافعی که به تازگی پس از استعفای نهاوندیان با کسب ۱۷۸ رای به ریاست اتاق بارزگانی رسیده است گفت دولت نباید رقیب مردم در کارها باشد زیرا در غیر این صورت اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی سوالاتی درباره لایحه بودجه ۱۳۹۳ مطرح کرد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد. به طور مثال می‌توان پرسید رویکرد بودجه چیست و آیا نسبت به گذشته تغییری کرده است؟ وی ادامه داد: بخش خصوصی بسته حمایت از تولید به مجلس می‌دهد و انتظار داریم مورد توجه قرار گیرد. شافعی گفت: در بودجه ۹۳ بر تمام شدن طرح‌های ناتمام تاکید شده است اما باید پرسید که آیا می‌توان هزینه‌های زیادی انجام داد امیدوار به تمام شدن آنها بود؟

محمود اسلامیان، نایب‌رییس اتاق ایران و یکی از مدیران باسابقه اجرایی دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم نیز تصریح کرد: ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار شبه‌دولتی‌هاست و با این ترکیب مسائل حل نمی‌شود.

نایب‌رییس اتاق ایران ادامه داد: کمونیست‌های جهان مثل کمونیست‌های چین و کمونیست‌های روسیه هم اقتصاد دولتی را رها کرده‌اند و ما از علمای محترم که حکومت را به آنها داده‌ایم می‌خواهیم اقتصاد دولتی در ایران را کنار بگذارند.

اسلامیان انتقادهای تند خود را شدیدتر کرد به طوری که به نقد عملکرد دولت پیش پرداخت و گفت: در شرایطی که در هشت سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشتیم، پیامد آن ۵/۳ میلیون بیکار، رشد منفی ۶/۵ درصدی و تورم ۴۰ درصدی است و الان که ایران با بی‌پولی ناشی از کاهش صادرات نفت مواجه است باید منتظر چه پیامدهایی باشیم.

پدرام سلطانی یکی دیگر از نایب‌رییس‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به بودجه سال ۹۳ در عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: از کل بودجه کشور ۵۷۰ هزار میلیارد تومان آن که نزدیک به ۶۷ درصد است را بودجه شرکت‌های دولتی به خود اختصاص داده است. اگر بهره‌وری شرکت‌های دولتی اندازه‌های استاندارد را داشت از سود فعالیت این میزان بودجه شرکت‌های دولتی می‌توانستیم نیازهای اقتصاد را برطرف کنیم.

از دیگر کسانی که در این نشست انتقادهای تندی نسبت به اقتصاد دولتی داشت اسدالله عسگراولادی بود که با صراحت خواستار رها شدن اقتصاد از چنگ دولت‌ و نهادهای خاص شد.

اسدالله عسگر اولادی که از چهره های سرشناس اقتصاد ایران و اعضای حزب موتلفه اسلامی است چندی پیش از عملکرد اقتصادی دولت دهم انتقاد کرده و گفته بود: متاسفانه دولت دهم نتوانست کشور را مدیریت کند و در مجموع عملکرد تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست. متاسفانه دولت نتوانسته تورم را مهار کند و بهره های بانکی و گرانی سرسام آور شده و مردم در فشار هستند.

احمد پورفلاح، رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران یکی از سخنرانان روز یکشنبه بود که به موضوع آمار ارائه شده اتاق درباره تعطیل شدن کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۹۰ اشاره کرد و گفت: وقتی این آمار داده شد بداخلاقی با اتاق ایران شروع و ما را متهم کردند که آمار سیاه می‌دهیم اما اکنون این آقای نعمت‌زاده است که آمار اتاق را تایید می‌کند.

اتاق بازرگانی ایران از جمله نهادهایی است که در دولت احمدی نژاد مورد بی مهری قرار گرفت به طوری که در عرصه اقتصادی از آنها هیچ کمکی گرفته نمی شد.