سامح شکری وزیر خارجه مصر – عکس از اسوشیتدپرس

سامح شکری وزیر خارجه مصر – عکس از اسوشیتدپرس

قاهره، الشرق الاوسط – سامح شکری وزیر خارجه مصر در آستانه اجلاس منطقه ای برای مبارزه با افراطگری که قرار است روز پنج شنبه در جده برگزار شود خواستار استراتژی جهانی برای مقابله باتروریسم شد.

اجلاس جده، که نمایندگانی از چند کشور عرب و کشورهای دیگری از سراسر جهان در آن شرکت می کنند، در حالی برگزار می شود که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در صدد است طرحی فراگیر را برای مقابله با گروه داعش ارائه کند. اجلاس جده ایجاد «ائتلاف» بین المللی را برای مقابله با تروریسم و نیز ایدئولوژی افراطگرایانه بررسی خواهد کرد.

به گفته یک منبع دیپلماتیک مصری، «قاهره درباره هر گونه اقدامی که این ائتلاف بتواند به منظور ریشه کن کردن پدیده گروه های افراطی در منطقه انجام دهد به بحث خواهد پرداخت.» این دیپلمات مصری که به علت اجازه نداشتن برای صحبت با رسانه ها در این زمینه، خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با الشرق الاوسط از توضیح در این باره که آیا مصر درصدد ایفای نقش سیاسی و نظامی در ائتلاف ضد افراطگری خواهد بود، خودداری کرد.»

وزیر خارجه مصر روز سه شنبه در کنفرانس خبری در قاهره گفته بود: «همه می دانند که مصر از مشکل تروریسم رنج می برد.»

وی نشست های جده را فرصتی ایده آل برای توسعه دیدگاهی واحد برای برخورد با تروریسم و افراطگری در خاورمیانه دانست، و نیروهای در حال پیشروی داعش در عراق و سوریه را تهدیدی جدی برای ثبات منطقه خواند.

وزیر خارجه مصر بر ضرورت تبیین استراتژی مبارزه با تروریسم در هر جایی که باشد، از طریق اصلاح سوءبرداشت ها و روشن ساختن چهره واقعی اسلام تاکید کرد. نهاد مذهبی مهم مصر، الازهر، در ماه های اخیر با صدور چند فتوا ایدئولوژی افراطگرایانه را محکوم کرده است.