رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در میان جمعی از اعضای حزب عدالت و توسعه

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در میان جمعی از اعضای حزب عدالت و توسعه

مسلم است که ترکیه در هفته گذشته نیز، روزهای پر مشغله ای را در دستور کار خود داشت: استعفای سه وزیر، تعدیل و ترمیم کابینه، لغو لحظه آخری عملیات جدید توسط دادستان کل، استعفای اعضای حزب عدالت و توسعه. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، می گوید:”من هدف اصلی این پرونده هستم”. بعضی از مردم با این حرف او مخالف اند و برخی موافق. موافقان بدون هیچ تعللی این حوادث را “کودتای ناکامی از جانب قوه قضائیه” توصیف کرده اند.

برای یافتن ارتباط این پرونده با شخص اردوغان، شرایط را باید در ابعاد وسیع تری بررسی کنیم. امسال برای حزب حاکم عدالت و توسعه، اتفاقی رخ داد که در طول یازده سال اخیر بی سابقه بوده است؛ و آن ماجرای پارک قزی بود. این مسئله در ابتدا در راستای حفاظت از درختان پارک شکل گرفت اما سپس به اعتراض گسترده ی مخالفین دولت تبدیل شد.

ترکیه با صحنه هایی نامانوس مواجه شد. پیام برخی از مخالفین دولت این بود که آن ها به هر وسیله ای برای رسیدن به خواسته ی خود متوسل خواهند شد. در میان ملتی که مردم سالاری را به شدت ارج می نهند، گروهی بود که با نادیده گرفتن اراده ی ملت، در پی کودتا و یا انقلاب بود. گروهی که هیچ تردیدی در تشکیل ائتلافی با هواداران سازمان کمونیست و تروریستی حزب کارگران کردستان (موسوم به گروه پ ک ک) نداشت.

این گروه احتمالا بزرگترین تهدید برای کشور به شمار می رفت. به دنبال اعتراضات، گام هایی صحیح و در جهت دموکراسی برداشته شد که بار دیگر موقعیت دولت را تقویت کرد. با این وجود، دیدگاه شخص اردوغان تغییر پیدا کرده بود و قرار نبود که آن تهدید، ساده انگاشته شود.

اکنون نخست وزیر از هر یک از مراحل این تهدید آگاه است. لازم است که ما تنشی را که او به طور حتم به دنبال عملیات های ضد کودتا تجربه می کرده است بررسی کنیم. این عملیات بدون مشورت با شخص او، وزیر دادگستری، فرمانداران، دادستانان کل و حتی رئیس نیروهای امنیتی صورت می گرفته است.

این مسئله را نباید از ذهن دور داشت که این اقدامات هم زمان با عملیات علنی تخریب شخصیتی از سوی برخی از رسانه ها صورت می گرفت. نخست وزیر بر این باور است که در حال حاضر بعضی از افراد ، بار دیگر روش هایی را در پیش گرفته اند که طی اعتراضات پارک قزی به کار گرفته می شد. اگر ما جمعیتی که در جریانات پارک قزی، چماق به دست به سمت منزل اردوغان حرکت می کردند را به خاطر داشته باشیم، این نگرانی را جدی قلمداد خواهیم کرد.

افرادی که خواهان دمکراسی در این کشور نیستند در تلاشند تا از بروز تصنعی اختلافات بین دولت و جنبش فتح الله گولن بهره برداری کنند. تنها گروه های متفاوت و شرور هستند که همواره در تلاشند تا از تفرقه ی بین مسلمانان به نفع خود بهره برداری کنند. آن ها نگاه می کنند تا ببینند هر یک از طرفین درگیر، چه چیزی را مورد هدف قرار داده است. سپس به حمایت از آن چیز بر می خیزند، به طوری که اعلام می کنند که آن ها “دشمن مشترکی” دارند.

اما این گروه ها به محض از بین رفتن این “دشمن مشترک”، شرایط را برای رسیدن به مقاصد شومشان آماده می یینند. آن ها از قدرت از دست رفته استفاده ابزاری می کنند تا بین مسلمانان تفرقه افکنی کنند.آن ها تمامیت ارضی کشور را هدف قرار داده، آشوب و تروریسم را گسترش می دهند. این موارد، جزء شرایط مطلوب برای گروه پ ک ک و دیگر گروه های آشوب طلب و همچنین افرادی که ازتجزیه طلبی حمایت می کنند محسوب می شود. بروز بی ثباتی و نا امنی که نتیجه ی تفرقه ی بین مسلمانان است، همیشه به سود این گروه ها تمام می شود.

درگیری تصنعی به وجود آمده در ترکیه و وحدت مصنوعی بین جناح چپ و راست علیه یک “دشمن مشترک”، گواه از وجود تهدیدی جدی می دهد. شرایط موجود، هزینه های دیگری نیز به همراه داشت.

در این هفته، بازار بورس در ترکیه با از دست دادن ۶۵ میلیارد لیر ترکیه بسته شد. ارزش شرکت های معاملات دولتی، از ۲۶۹ میلیارد لیر به ۲۴۹ میلیارد تنزل پیدا کرد. و این سقوط بیشترین خسارت را برای هالک بانک به همراه داشت. ارزش دلار در برابر لیر ترکیه به بیشترین حد خود رسید و اتحادیه اروپا نیز از فرصت استفاده کرده و در مورد عضویت احتمالی ترکیه در این اتحادیه بیش از پیش ابراز نگرانی کرد. کشور قدرتمند ترکیه که به بیش از یک میلیون آواره پناه داده و مسلمانان نیازمند در کشورهایی همچون سودان، سومالی و میانمار را مورد حمایت خود قرار می دهد، اکنون درگیر مشکلات خود شده است.

محافل و گروه های خاصی، نزاع بین مسلمانان را ایجاد کرده اند؛ و دوباره این مردم بی گناهند که تاوان آن را می پردازند.

با هدف قرار گرفتن هالت بانک – که قرار بود مدیریت در آمدهای نفتی شمال عراق را به عهده بگیرد – دولت خودگردان و مرکزی عراق، برای مدیریت در آمد های خود قرارداد جدیدی را با یک بانک آمریکایی امضا کرد. با این کار آمریکا به آنچه که می خواست رسید. آیا زمان امضای این قرارداد جالب به نظر نمی رسد؟

فساد مالی جرم نفرت انگیزی تلقی می شود ولی در نهایت این وظیفه ی قوه ی قضائیه است که با آن برخورد نماید. این اتهامات فساد علیه دولت، نه در ترکیه و نه در هیچ کجای جهان، نخستین اتهامات به شمار نمی روند. مردم ترکیه هنوز دفاعیات افراد بازداشت شده را نشنیده اند. در واقع، هنوز هیچ کس نمی داند که چه کسی چه جرمی مرتکب شده است؛ البته اگراصلا جرمی صورت گرفته باشد. محکومیت بدون محاکمه، در خور حکومت قانون نیست.

این مسئله را نباید فراموش کرد که حزب عدالت و توسعه که دولت یازده سال پیش از بطن آن به قدرت رسید، مصمم بود تا با فساد مالی مبارزه کند. این دولت در یازده سال گذشته، ۹۱ هزار و ۶۸۷ مورد عملیات علیه فساد مالی، کلاهبرداری و جرائم اقتصادی انجام داده است. حتی در حال حاضر نیز پیام هایی مبنی بر اراده ی دولت در جهت مبارزه با فساد مالی به گوش می رسد و در این میان گروه های مخالف نیز، تعدیل کابینه و موافقت با استعفای وزرا را گامی [مثبت] در جهت تحقق آن اراده بر شمرده اند.

از این رو، مشکل اصلی، فساد مالی نیست بلکه مشکل، سوء استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای قرار دادن دو جماعت مسلمان در مقابل یکدیگر است. افرادی که در صدد تضعیف کشوری هستند همواره به چیزی بیش از روند قانونی و حقوقی احتیاج دارند. آنها در حقیقت به دنبال تجزیه وفروپاشی گروه های معنوی هستند که پایه و اساس کشور را تشکیل می دهند.

ممکن است که یک ترکیه ی تضعیف شده، محافل خاصی را- به ویژه در غرب- که دشمنی خود را نسبت به جهان اسلام مخفی نمی کنند خرسند سازد، اما از بروز یک فاجعه در خاورمیانه خبر می دهد. اگر تلاش بر این است که یک ترکیه ی قدرتمند و دموکرات، وارد “راهبرد تفرقه و حکومت” که در خاورمیانه در حال اجراست بشود، آن گاه مسلمانان و کشورهای ضعیف منطقه بی دفاع خواهند ماند و حتی در نهایت، این امر به تجزیه و فروپاشی عظیم تری در منطقه منجر خواهد شد.

بااین وجود، این افراد نباید خیلی هم امیدوار باشند چرا که ترکیه کشوری قدرتمند است که توانسته است با انواع کودتا، سازمان های درون دولتی و گروه های تروریستی که در بطن ارتش مرتکب قتل شده اند مبارزه کند. آن چه که موجب درخشش ترکیه در یازده سال گذشته شده است، مانور سیاسی این کشور نیست بلکه خط مشی آن بر اساس وجدان و اهمیت آن به حس برادری و همدلی است. ترکیه تنها کشوری است که در جهان، برای تحقق این آرمان ها به پا خواسته است.

بنابراین، اتهامات فساد مالی، سودی را عاید افرادی که به دنبال تضعیف ترکیه و انحراف آن از مسیر دموکراسی هستند، نخواهد کرد. در ترکیه، هیچ عقب گردی وجود ندارد.

آن چه که ما لازم است در حال حاظر بر آن تاکید کنیم حفظ آرامش و حس اخوت و همدلی است. مسلمانان باید دست از جنگیدن با یکدیگر بردارند، خصومت ها را کنار بگذارند و با هم متحد شوند. آن ها باید به خاطر داشته باشند که آن ها تنها مسؤول خود نیستند بلکه در قبال همه ی افراد نیازمند مسؤولیت دارند. مسلمانان – یا بهتر بگویم برادران مسلمان – همواره توانسته اند طرح های شوم را با وحدت و هم صدایی خنثی کنند. اطمینان داشته باشید که این مسئله در مورد ترکیه نیز صدق می کند. وظیفه ی ما تاکید بر اصل اخوت و برادری است.

در پایان، آغاز سال نو میلادی را به شما تبریک می گویم و آرزوی بهترین ها را برای شما دارم