بعد از منبج.. شهر الباب هدف نیروهای سوریه دموکرات

نیروهای سوریه دموکرات به منظور آزاد سازی شهر الباب در حومه حلب یک شورای نظامی تشکیل دادند – عکس از رویترز

نیروهای سوریه دموکرات به منظور آزاد سازی شهر الباب در حومه حلب یک شورای نظامی تشکیل دادند – عکس از رویترز

سرگئی شویگو  وزیر دفاع روسیه روز گذشته از عدم پاسخ گویی آمریکایی ها در خصوص تبادل اطلاعات درباره گروه های مسلح مخالف در سوریه اظهار تاسف کرد.

شویگو گفت روسیه تاکنون نتوانسته است به «زبان مشترکی» با کارشناسان ایالات متحده دست یابد. وی توضیح داد: «هنگامی که روسیه از آمریکایی ها درخواست کرد مناطقی که بر اساس دیدگاه آمریکا تحت کنترل گروه داعش و جبهه النصره و هر کس به آن ها پیوسته است آقرار دارند و می توان آن ها را هدف قرار داد را مشخص کند، آمریکایی ها پاسخ شفافی ندادند». وی اشاره کرد: «تفاوت ها به این جا ختم نمی شود، بلکه بسیاری از مسائل مشابه وجود دارد که باید با همکاران آمریکایی برای آن ها راه حل هایی پیدا کرد».

از میان توجیه هایی که شویگو در باره آن ها سخن گفت، دلایل نیاز روسیه به پایگاه هوایی در خاک سوریه در فرودگاه حمیمیم است. وی گفت: «پایگاه ما در آن جا ضروری است تا بتوان از مسافت دور از خاک خودمان، جلوی این مجرمان را بگیریم».

در همین راستا، «نیروهای سوریه دموکرات» که ائتلافی از مبارزان کرد و عرب را در بر می گیرد، و از حمایت ایالات متحده بر خوردار است، پس از آن که جمعه گذشته توانست پایگاه داعش در شهر منبج در شمال سوریه را به دست بگیرد، روز گذشته اعلام کرد قصد دارد جنگجویان سازمان داعش را از شهر الباب در حومه حلب بیرون براند.

در پی بیرون راندن سازمان داعش از شهر منبج فعالیت های اجتماعی در شهر به دنبال تشکیل یک مجلس محلی برای شهر بودند و شروع به گشودن جاده ها و آماده کردن زیر ساخت ها برای آمادگی جهت استقبال مستقیم از غیرنظامیانی کردند که در اثر نبردها از آن جا فرار کرده بودند. همزمان نیروهای سوریه دموکرات به تلاش برای پاکسازی محله ها از مین هایی که سازمان تروریستی پیش از ترک شهر کار گذاشته بود ادامه دادند.

ابراهیم ابراهیم یکی از مسؤلان رسانه ای در حزب اتحاد دموکراتیک کرد در خارج از سوریه به «الشرق الأوسط» گفت، شورای محلی نمایندگانی از عرب ها و کردها و ترکمن ها، و سرکیسی ها به علاوه نمایندگانی از قبایل عرب را در بر خواهد داشت.