روسیه سفیر اسرائیل را فراخواند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هواپیماهای نظامی اسرائیل عمدا در لاذقیه سوریه وضعیت خطیری به‌وجود آوردند که هواپیمای نظامی روسیه در آن سرنگون شد.
به گزارش الشرق الاوسط، روسیه در عین حال مانورهای «خطرناک» جنگنده‌های اسرائیلی را مقصر سقوط این هواپیما معرفی کرده و اقدام خلبانان آنها را «غیرمسئولانه» خواند.
وزارت دفاع روسیه، پیش از این اعلام کرده بود که این هواپیما همزمان با بمباران مواضعی در سوریه از سوی اسرائیل و فرانسه از صفحه رادارهای کنترل محو شده بود.
این تحولات همزمان با اعلان توافق سران روسیه و ترکیه درباره سرنوشت ادلب آخرین پناهگاه گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد در شمال غرب سوریه است.
وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش سوریه هواپیمای نظامی سوریه را اشتباها و هنگام دفاع در برابر حملات اسرائیل هدف قرار داده است.
روسیه می‌گوید خلبانان اسرائیلی هواپیمای نظامی روسیه را در مسیر پدافند هوایی ارتش سوریه قرار داده‌‌اند و به این ترتیب ۱۵ تن از خدمه هواپیمای نظامی روسیه به خاطر رفتار غیرمسئولانه اسرائیل کشته‌ شدند.
مقامات روس می‌گویند ارتش اسرائیل یک دقیقه پیش از عملیات خود ارتش روسیه را از آن مطلع کرده و این زمان برای تغییر مسیر هواپیمای روسیه که در حال فرود بوده کافی نبوده است.
همچنین مقامات وزارت دفاع روسیه می‌گویند امکان ندارد ارتش اسرائیل هواپیمای در حال فرود روسیه را ندیده باشد.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود این اقدام اسرائیل در سوریه را «تحریک‌ عمدی» خوانده و اعلام کرده پس از این عمل خصمانه اسرائیل، دولت روسیه حق انجام اقدامات مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.
 خبرگزاری روسی اینترفکس با اشاره به ناپدید شدن هواپیمای روسی در شهر ساحلی لاذقیه نوشت: ممکن است این هواپیما به دلیل یک رخداد غیرمترقبه در دریا غرق شده است.
در این میان یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که کشورش در مورد گزارش های خارجی اظهار نظر نمی کند.
در همین راستا، وزارت خارجه روسیه سفیر اسرائیل در مسکو را فرا خوانده است.
وزارت خارجه روسیه سفیر اسرائیل در مسکو را در اعتراض به سرنگوی هواپیمای روسیه بر فراز سوریه فرا خوانده است.