استقبال گسترده از تصمیم سیسی برای تشکیل هیأت عالی مبارزه با «حوادث فرقه‌ای»

هیأت دولت مصر به نخست‌وزیری مصطفی مدبولی روز گذشته به منظور تسهیل امور اماکن عبادتی مسیحیان در این کشور، قانون سامان‌دهی ۸۰ کلیسا را تصویب کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، طبق آمارهای غیررسمی جمعیت مسیحیان در مصر تقریبا ۱۰ درصد کل جمعیت این کشور است.

گفتنی است که در این کشور ساخت و ساز کلیسای جدید در مناطق مختلف با مخالفت شدید روبرو می‌شود و اعتراضات اکثریت مسلمانان مصر را در پی خواهد داشت.

عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر در نوامبر گذشته بر «آزادی عقاید دینی» در این کشور تاکید کرد. این تصمیم سیسی دقیقا دو روز بعد از وقوع حمله خونین داعش به چند مسیحی در حال برگشت از یک کلیسا در جنوب قاهره، اعلام شد. این حمله تروریستی داعش هفت کشته مسیحی در پی داشت.

هیأت دولت در جلسه روز گذشته، ۸۰ کلیسا و ساختمان‌های وابسته به آنها را ثبت رسمی و سامان‌دهی قانونی کرد. این در حالی است که تاکنون ۵۸۸ کلیسا و بنای وابسته به به صورت قانونی ثبت شده‌اند و ۳۹ کلیسای دیگر در صورت تایید ایمنی ساختمانی آنها نیز ثبت خواهند شد.

از طرفی دیگر، مفتی مصر روز گذشته در یک بیانیه، از آمادگی شورای فتوای مصر جهت ارائه هرگونه حمایت و همکاری با کمیته عالی مبارزه با حوادث فرقه‌ای، خبر داد.
وی تاکید کرد: «ما طبق وظیفه ملی و شرعی، باید در راستای ایجاد اتحاد و برقراری صلح اجتماعی در میان تمام قشرهای جامعه مصر تلاش کنیم».

از سوی دیگر، پولس حلیم کشیش و سخنگوی کلیسای ارتدوکس قبطی‌های مصر نیز تأیید کرد که تصمیم رئیس جمهور «یک گام بی‌نظیر و در راه درست» برداشته شده است.

وی در بیانیه ای افزود: «این تصمیم تمام بخش‌ها و نهادهای دولتی را به مبارزه با افراطگرایی ترغیب می‌کند و برای همه مصری‌ها و جهان تحسین برانگیز است».