مؤسسه ملک عبدالعزیز تاریخ سیستم مالی سعودی را به نمایش گذاشت

ریاض: بدر الخریف

مؤسسه ملک عبدالعزیز مراحل تاریخی شروع استفاده از ارز برای معاملات تجاری، خرید و فروش کالاها در طی قرن‌ها، مراحل معاملات پولی و وضعیت پولی در مناطق شبه جزیره سعودی و خلیج در دوران سلطه سعودی بر آنها را به نمایش گذاشت.
به گزارش الشرق الاوسط، در این راستا، مشهورترین ارزها و پول‌های نقد در دوره دوم پادشاهی سعودی و آغاز مرحله متحدسازی کشور و ایجاد سومین کشور پادشاهی سعودی به دست ملک عبدالعزیز در معرض نمایش عموم قرار داده شد و تلاش‌هایی را که این پادشاه در راستای اصلاحات نقدی در کشور، ایجاد موسسه‌ای برای این کار و ایجاد سازمان نظام مالی در پادشاهی سعودی انجام داد، مورد بررسی قرار گرفته‌است.
همچنین مراحل ضرب سکه و چاپ اسکناس از ابتدای بنیانگذاری پادشاهی سعودی تا عهد ملک سلیمان به نمایش گذاشته شد.
مؤسسه ملک عبدالعزیز روز گذشته با انتشار گزارشی، تاریخ استفاده از ارز در فعالیت‌های تجاری و خرید و فروش در سطح محلی در دوره دوم پادشاهی سعودی را در معرض دید عموم گذاشت.
یکی از مسکوکات مورد اشاره این گزارش در استان الهفوف پیدا شده و تاریخ آن به سال ۷۵۷ میلادی بازمی‌گردد که عکس ملکه ترزا، ملکه اتریش روی آن نقش بسته‌است ویکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین سکه‌های نقره ای آن دوره بود.
مؤسسه ملک عبدالعزیز همچنین روپیه هندی، پوند طلای انگلیس، ریال فرانسه، ریال نقره‌ای عثمانی که تا پیش از سال ۱۹۲۶، در دوره‌ای که ارزهای خارجی در سیستم مالی سعودی استفاده می‌شد را در معرض دید عموم قرار داد.
در سال ۱۹۲۸ بود که اولین سیستم نقدی سعودی با تکیه بر ریال نقره‌ای عربی به عنوان پول رسمی کشور تعیین شد و معامله با ریال عثمانی متوقف شد.
بعد از آن در سال ۱۹۳۵ ریال نقره‌ای جدیدی که نام پادشاهی سعودی روی آن حک شده بود وارد چرخه بازار شد و صندوق پولی سعودی تأسیس شد.
در این نمایشگاه تاریخی همچنین مشهورترین ارزها به نمایش گذاشته شد که از جمله آنها «ریال مجیدی» عثمانی، سکه‌های مصری و دیگر کشورهای عربی، کشورهای شرق آسیا به خصوص شرق هند است.
مؤسسه ملک عبدالعزیز در حالی سیستم مالی تاریخی سعودی را بررسی کرد که مهم‌ترین اتفاق آن لغو استفاده از ارزهای خارجی در زمان ملک عبدالعزیز و ضرب سکه‌های مختلف است. در این راستا اولین ریال سعودی با فلز نقره همچون ریال مجیدی که در آن دوره متداول بود، روانه بازار شد.
براساس توضیحات این نمایشگاه اولین اوامر سازماندهی سیستم نقدی کشور به دستور ملک عبدالعزیز بود که استفاده از ریال را رسمی کرد و تمام سکه‌ها را با شکل جدید ضرب کرد.
در خصوص ضرب اولین سکه با نام پادشاهی عربی سعودی، ملک عبدالعزیز بعد از یکپارچه کردن کشور، به جای عنوان «پادشاه حجاز، نجد و توابع آن»، «پادشاه ممکلت عربی سعودی» را برگزید.
از سوی دیگر با توجه به افزایش درآمد نفتی این کشور و تغییر قیمت طلا و نقره که سکه‌ها با آن ضرب می‌شد و ستون اصلی ارز حکومت بود، یک سیستم بانکی برای اداره درآمد دولت تأسیس کرد.
این سیستم بانکی در آن دوره از جده به ریاض منتقل شد و اولین اسکناس‌های رسمی سعودی در این سیستم و در عهد ملک سعود بن عبدالعزیز چاپ شد.