رام الله: کفاح زبون

محمود عباس رییس تشکیلات خودگران فلسطین با اعلام مخالفت کامل خود با هرگونه طرحی برای تأسیس «امارت غزه» یا تقویت جدایی بین ملت فلسطین، تاکید کرد که به شدت از این طرح جلوگیری می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، عباس در سخنرانی خود در جمع اعضای شورای انقلاب در چهارمین نشست عادی خود گفت: «باید همه به اجرای مفاد توافقنامه قاهره که بر ضرورت حکومت آشتی ملی تاکید می کند پایبند باشیم تا وظایف خود را در نوار غزه، مانند کرانه باختری، برای رفع رنج مردم آنجا، به خوبی انجام دهیم».
وی تأکید کرد که خود این موضوع را در نشست شورای مرکزی، تا پایان ماه جاری، مورد بحث قرار می‌دهد.
انتظار می رود شورای مرکزی تصمیماتی از جمله توقف هر گونه کمک مالی برای نوار غزه در صورتی که ر حماس این قلمرو را به مقامات فلسطینی تحویل ندهد، صادر کند.
اختلاف بین تشکیلات خودگردان و حماس زمانی افزایش یافت که جنبش حماس بر امضای آتش‌بس پافشاری کرد، اما عباس معتقد است که مذاکرات آتش‌بس کنونی با هدف جداکردن غزه از کرانه باختری است. اما گویا حماس توجهی به این تهدیدات نکرده است.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در مراسم تشییع جنازه هفت فلسطینی که در روز جمعه در راهپیمایی‌های غزه کشته شدند گفت: «راهپیمایی‌های بازگشت(العوده) برای آزادی گازوئیل و دلار نیست، یک حق طبیعی برای مردم ما برای داشتن یک زندگی شرافتمندانه و شکست حصر ناعادلانه است».
هنیه با تأکید بر این که «راهپیمایی‌های بازگشت با راه حل‌های جزئی یا گام‌های ناکارآمد آرام نمی‌شود و تنها با رفع کامل محاصره از نوار غزه متوقف خواهد شد».
هنیه هرگونه تلاش برای شکستن محاصره نوار غزه را ستود و اتهامات مقامات فلسطینی مبنی بر اینکه حماس نوار غزه را به خاطر گازوئیل و دلار فروخته است را به شدت رد کرد.
این تنش در حالی صورت می‌گیرد که شورای انقلابی فتح در مورد مسائل سیاسی و سازمانی مربوط به مصالحه یا سازش با حماس، در حال بحث و گفت و گو است.
مجید الفتیانی، دبیر شورای انقلاب فلسطین گفت: «شورای انقلاب امروز (یکشنبه) در خصوص جنبه‌های سیاسی و سازمانی جنبش فتح، یک بیانیه صادر خواهد کرد.
الفتیانی موضع عباس را در زمینه آشتی با حماس بیان کرد و گفت که وی معتقد است که آشتی فلسطین «یک حق ملی و تصمیمی برای پیروزی در این طرح ملی است».
وی به نقل از عباس افزود: «نمی توان پذیرفت که کمک‌های بشردوستانه جایگزین طرح ملی ما برای وحدت سرزمین ما، هویت ملی ما و دولت ما به پایتختی قدس باشد».