ریاض: عبدالهادی حبتور
متیو تولر سفیر کنونی آمریکا در یمن عنوان کرد که عدم رغبت حوثی‌ها در کوتاه آمدن از شرط‌های خود پیش از شرکت در مذاکرات ژنو بر ای همه واضح بود. این اتفاق مانع از تغییر وضعیت یمن و کاشتن بذر امید در دل مردم آن شد.
تولر در گفتگو با الشرق الاوسط گفت که مارتین گریفث فرستاده سازمان ملل به یمن، به حوثی‌ها پیشنهاد یک هواپیمای خصوصی برای رفت و برگشت آنها از صنعا به ژنو داد ولی شرط‌هایی که گذاشتند این سوال را بوجود ‌آورد که آیا آنها قصد برداشتن قدمی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی دارند یا خیر؟
علیرغم همه این افتاقات سفیر آمریکا در یمن معتقد است که مذاکرات با شکست مواجه نشده است؛ چرا که دور اول آن در پی کشف روش ارتباطی است که دو طرف تمایل دارند در ارتباط با یکدیگر به کار گیرند.
وی افزود خیلی واضح بود که حوثی‌ها نمی‌خواهند از شرط و شروط خود پیش از سفر به ژنو کوتاه بیایند این باعث شد فرصت نجات یمن، بهبود شرایط آن و دادن امید به مردم آن از بین برود. فرستاده سازمان ملل تمام تلاش خود را برای آمادگی سفر حوثی‌ها به کار برد به آنها هواپیمای شخصی برای جابجایی پیشنهاد کرد ولی شرط‌های آنان برای قبول سفر خیلی بی معنی بود و این سوال را بوجود می‌آورد که آیا آنها واقعا در رسیدن به راه حلی سیاسی جدی هستند؟ ولی با این حال امید است که این اتفاق اثرات  منفی در بر نداشته باشد.
تولر همچنین عنوان کرد که مذاکرات فرستاده سازمان ملل با حکومت قانونی یمن در ژنو  پیرامون تبادل اسرا نتیجه داده و قرار است که کمیته‌ای برای تصمیم گیری در خصوص روند تبادل اسرا تشکیل شود.
وی گفت بعد از مذاکرات با هیئت دولت قانونی یمن به این نتیجه رسیدیم که پیشرفتی در این زمینه حاصل شده است و علیرغم عدم حضور حوثی‌ها، در زمینه تبادل اسرا نتیجه‌ای حاصل شد که در این راستا قرار است کمیته‌ای برای این امر تشکیل شود.
تولر همچنین اشاره کرد امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد مباحثه‌های فنی میان سازمان هواپیمایی داخلی کشور یمن و نمایندگان آژانس‌های هواپیمایی آن باشیم که منجر به زیاد شدن پروازهای داخلی به خصوص در صنعا شود.
وی افزود همچنین امیداوریم که در زمینه وظایف بانک مرکزی پیرامون ثبات ارزش ارز یمن پیشرفتی حاصل شود . مجموعه‌های متعددی نیز برای کار در زمینه امور بشری تشکیل شود چنانکه قرار است کاروان‌های گسترده‌ای به تمام شهرهای یمن از جمله تعز رفته و به وضعیت تغذیه کودکان رسیدگی کنند.
وی همچنین از مشارکت زنان در عملیات صلح در چارچوب «گروه مشورتی زنان» که تابع فرستاده سازمان ملل است، ابراز خوشحالی کرد و گفت با گروهی که شامل ۸ زن از مناطق مختلف یمن بود دیدار کردم که دربرگیرنده دیپلمات ، استاد دانشگاه، فعالان سیاسی و کارشناس حقوق از عدن، تعز، صعده و صنعا بود. حضور آنها ثابت می‌کند که یمنی‌ها می‌توانند از همه جای یمن برای حل بحران کشور خود گرد هم آیند.