حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران - عکس از تسنیم

حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران – عکس از تسنیم

قاهره – سوسن ابوحسین، حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در حاشیه شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور منتخب مصر، طی گفتگوی کوتاهی با “الشرق الاوسط” گفت در جریان این مراسم با شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز مصافحه کرده و درودهای حسن روحانی رییس جمهوری ایران را به او ابلاغ کرده است.

وی افزود: ما توافق کردیم تا گفتگوهایی در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور (ایران و عربستان سعودی) به منظور تدارک دیدار جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی آغاز شود. عبداللهیان درباره روابط با مصر و اهمیت نقش عربی و منطقه ای این کشور وعلاقه ایران به بهبود روابط بین مصر و ترکیه نیز سخن گفت.

رییس جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی اعلام کرده بود که مصر با همه کشورهای جهان روابط گشاده ای خواهد داشت. عبداللهیان در پاسخ به سوالی در این باره که آیا روابط مصر و ایران شاهد پیشرفت یا پاسخی به دیدگاه های خارجی مصر خواهد بود، گفت: «ما تمایلی شدید داریم تا شاهد پیشرفت روابط دو کشور برادر باشیم و این بار طی دیدارهایی که با مسوولان مصری داشتم، تمایلمان را برای گشودن صفحه نوینی از روابط فی ما بین را ابراز داشتم، و وجود ما در قاهره و مشارکت در مراسم سوگند دلیلی بر این دیدگاه است».

او درباره این که آیا ایران برای بالا بردن سطح نمایندگی خود تا حد سفیر اقدام خواهد کرد یا خیر، گفت: «اگر مصر این پیشنهاد را به جمهوری اسلامی ایران ارایه دهد از آن استقبال خواهد کرد». و افزود «ایران در سال های گذشته آمادگی خود را برای بالا بردن سطح روابط میان دوکشور – منظورم سطح نمایندگی است – اعلام کرده بود، اما متاسفانه طرف مصری شروطی را مطرح می کرد که دستیابی به این سطح را دشوار می کرد». و درباره این که آیا قصدش این است که ایران تمایل دارد تا نزدیکی دو کشور بدون پیش شرط صورت گیرد، گفت: «درست است.. ما خواهان نزدیکی دو کشور بدون پیش شرط هستیم و این که همه چیز به واسطه گفتگو و تفاهم انجام شود».

عبداللهیان درباره تاریخی برنامه ریزی شده برای دیدار حسن روحانی از مصر یا این که ابتدا حسن روحانی از رییس جمهور مصر دعوت خواهد کرد تا از تهران دیدار کند، گفت: « در باره دعوت از رییس جمهور السیسی؛ ایران از دیدارهایی در بالاترین سطوح استقبال می کند و امیدواریم روابط دو جانبه به درجه ای برسد که با حجم و قدرت دو کشور تناسب داشته باشد تا شاهد دیدار روسای جمهور دو کشور باشیم. ما امیدواریم شاهد آشتی ملی و آشتی همه طرف های مصری باشیم و آرزو داریم شاهد مصری نیرومند برای خود و برای منطقه باشیم».

وی راجع به دیدگاهش درباره چشم انداز و آینده روابط ایران و سعودی، به ویژه پس از دعوت شاهزاده سعود الفیصل از همتای ایرانی اش برای دیدار از عربستان سعودی، گفت: «ما عربستان سعودی را کشور مهمی در منطقه می دانیم. ما در ایران بر این باوریم که هردو کشور عناصری دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. به اینها، همکاری برای حل مشکلات منطقه خاورمیانه را اضافه کنید». وی افزود «روابط میان دو کشور طبیعی است، اما درباره برخی تحولات منطقه ای دیدگاه های متفاوتی میان دو کشور وجود دارد. ما بارها بر آمادگی خود برای گفتگوهای جدی در جهت نزدیکی دیدگاه های دو کشور تاکید کرده ایم وتصمیم گرفتیم تا گام های مقدماتی برای دیدار دو وزیر، یعنی شاهزاده سعود الفیصل و جواد ظریف، انجام دهیم».

معاون وزیر خارجه ایران درباره سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی که دو روز گذشته (دوشنبه ۱۹ خرداد) برگزار شده و در آن در مورد اهمیت روابط مصر و ترکیه صحبت کرده بود و نیز درباره احتمال میانجیگری میان دو کشور توسط تهران، گفت: «تهران بر این باور است که همکاری میان مصر و ترکیه برای حل مشکلات منطقه خاورمیانه اهمیت فراوان دارد. ما همواره، ضرورت از سر گیری همکاری و گفتگو در اسرع وقت ممکن را به دو کشور گوشزد کرده ایم.»