نوری المالکی، نخست وزیر در حال کناره گیری عراق - عکس از خبرگزاری فرانسه

نوری المالکی، نخست وزیر در حال کناره گیری عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

بغداد، الشرق الاوسط – نوری المالکی، نخست وزیر در حال کناره گیری عراق روز چهارشنبه گفت که اگر گفتگوهای جاری درباره شکل گیری دولت جدید این کشور به شکست بیانجامد، آماده است دولتی جدید را از میان احزاب شیعه عراق تشکیل دهد.

مالکی در جریان سخنرانی هفتگی اش مدعی شد که ائتلاف ملی به رهبری شیعیان – که ائتلاف حاکمیت قانون، احزاب وفادار به مقتدی صدر روحانی تندرو و نیز مجلس اعلای اسلامی عراق را شامل می شود – اگر حیدر العبادی نخست وزیر منتخب این کشور نتواند در گفتگو به منظور تشکیل دولت با جناح های سنی و کرد پیشرفتی حاصل کند، طرح جایگزینی را در دست دارد.

اگر چه در جریان انتخابات پارلمانی ماه آوریل ائتلاف مالکی بیشترین تعداد کرسی ها را از آن خود کرد، اما وی نتوانست اکثریت را در مجلس این کشور کسب کند و در تلاش ها برای ایجاد ائتلافی که قادر باشد او را برای دور سوم نخست وزیر کند ناکام ماند.

جواد الجبوری، سخنگوی رسمی بلوک صدری الاحرار در مجلس عراق گفته است که عراق به دولتی جدید نیاز دارد که ورای خطوط نژادی و فرقه ای حرکت کند.

وی گفت: «صحبت درباره طرح جایگزین به منزله نادیده گرفتن اجماع ملی است که از آن در داخل و خارج استقبال شده است، و ما مشارکت واقعی را تنها تضمین وحدت ملی می دانیم.»

وی افزود: «همه می دانند که فکر اکثریت سیاسی [در مجلس] بخشی از برنامه انتخاباتی مالکی بود، اما این فکر مورد حمایت هیچ کس قرار نگرفت، و مهم ترین طرف هایی که علنا آنرا رد کردند مقامات مذهبی و بلوک های سیاسی بودند.»

از سوی دیگر، عبدالعزیر حسین، نماینده ائتلاف کردستان به الشرق الاوسط گفت: «گفتگوهای اولیه که هیات ما با ائتلاف ملی و عبادی برگزار کرده، مثبت بوده است.»

وی افزود: «ائتلاف کردستان، درخواست قانونی بی نقصی را ارائه کرده و ما در انتظار پاسخ ائتلاف ملی هستیم زیرا ما انتظار داریم در ۲۴ ساعت آینده برنامه دولت اعلام شود که بر اساس آن ما درباره ماهیت مشارکت خود تصمیم خواهیم گرفت، و اسامی نامزدهایمان را سمت های وزارتی ارائه خواهیم داد.»

اظهارات نوری المالکی همچنین در حالی بیان می شود که ژنرال لوید آستین، فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در بیشتر نقاط خاورمیانه، دومین دیدار در یک ماه گذشته وارد بغداد شده است.

بر اساس بیانیه ای که دولت عراق آنرا منتشر کرده است، عبادی و ژنرال آستین درباره «همکاری امنیتی بین عراق و آمریکا بر اساس توافق راهبردی امضا شده بین دو کشور» و نیز اهمیت ارائه کمک های بین المللی به منظور مبارزه با داعش به بحث پرداخته اند.

ژنرال آستین آمادگی آمریکا را برای کمک به عراق در زمینه امنیتی و در آموزش نیروهای عراقی ابراز کرده است. وی افزوده است که «بهبود قابل توجهی در کارایی نیروهای عراقی و توان آنها در انجام حملات موفقیت آمیز علیه مواضع داعش وجود دارد.»