یکی از اعضای داعش پس از دستگیری سربازان سوری چاقویی بالای سر آن ها نگه داشت. نیروهای داعش کنترل فرودگاه نظامی الطبقه را به دست گرفتند – عکس از آسوشیتدپرسq

یکی از اعضای داعش پس از دستگیری سربازان سوری چاقویی بالای سر آن ها نگه داشت. نیروهای داعش کنترل فرودگاه نظامی الطبقه را به دست گرفتند – عکس از آسوشیتدپرس

واشنگتن – هلن کوپر و مارک لندر – اربیل – دلشاد عبدالله — ایالات متحده آمریکا تحرکات خود را برای بسیج کردن همپیمانانش به منظور اقدام نظامی احتمالی علیه سازمان “داعش” در سوریه و گسترش دامنه حمله های هوایی به مواضع این سازمان افراطی در عراق آغاز کرده است.

به گفته مقامات دولت اوباما که نخواستند نام هایشان به دلیل حساسیت موضوع فاش شود، استرالیا، بریتانیا، اردن، قطر، عربستان، ترکیه و امارات در لیست کشورهایی هستند که آمریکا آنها را احتمالا برای حمله نظامی احتمالی به “داعش” بسیج می کند.

مقامات دولت اوباما پیش بینی کرده اند که بریتانیا و استرالیا آمادگی خود را برای ملحق شدن به ایالات متحده به منظور حمله هوایی علیه “داعش” ابراز کنند. آنها افزودند که آمریکا خواهان کمک ترکیه نیز است چرا که می توان از پایگاه های نظامی مستقر در این کشور برای حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه استفاده کرد.

در راستای این تحرکات دامنه کشورهای ارائه دهنده کمک های تسلیحاتی به نیروهای کرد پیشمرگ گسترش می یابد. وزیر دفاع آمریکا چاک هیگل اعلام کرد هفت کشور اروپایی آلبانی و کانادا و کرواسی و دانمارک و فرانسه و ایتالیا و بریتانیا تعهد داده اند که به نیروهای کرد کمک های تسلیحاتی و مهمات ارائه دهند. روند حمایت های تسلیحاتی در روزهای آینده شتاب بیشتری خواهد داشت چرا که بنا بر پیش بینی ها، کشورهای دیگری نیز بقیه کشورهای کمک دهنده خواهند پیوست.

از سوی دیگر سخنگوی پنتاگون جان کربی گفت: «عملیات امداد رسانی به کردها توسط آلبانی و بریتانیا آغاز شده است.»

سرهنگ هلکرد حکمت سخنگوی رسمی نیروهای پیشمرگه به “الشرق الاوسط” گفت: «نیروهای کرد در حال آموزش به کارگیری تسلیحات نظامی هستند. آنان این تسلیحات را از سوی آمریکا و فرانسه دریافت کرده اند.»