کمپین «بصره را نجات دهید» راه‌اندازی شد
 وزارت بهداشت شیوع وبا را رد کرد
انتقاد حوزه های علمیه به عملکرد دولت در خصوص رفع شوری آب استان
تظاهرات مردمی در اعتراض به ضعف خدمات رسانی در بصره
فعالان مدنی و رسانه‌ ای در فضای مجازی اخیرا موفق شدند کمپینی را راه اندازی کنند که خواسته های شهروندان استان بصره برای رفع شوری آب را به گوش مسئولین حکومتی و دولتی در بغداد و نجف و بصره برسانند.
به گزارش الشرق الاوسط، آنها با انتشار عکس و فیلم از ده ها مریض بستری شده در بیمارستان های بصره به علت مسمومیت و آلودگی آب شرب، توانستند کمپین مجازی “بصره را نجات دهید” را راه اندازی کنند. در این کمپین افراد زیادی نیز شرکت کردند و انتظار می رود پس از تعطیلات عید قربان تظاهرات مردمی بیشتر شده و به عصیان مدنی گسترده کشیده شود.
حوزه های علمیه نجف نیز نارضایتی خود را از عملکرد دولت در جهت رفع مشکل آب شرب بصره اعلام کردند و از تریبون های نماز جمعه دولت را به شدت مورد انتقاد خود قرار دادند.
از سویی دیگر وزارت بهداشت در بغداد، هرگونه شیوع وبای “کولرا” را رد کرد و گروهی از کارشناسان و متخصصان گوارشی و مسمومیت را راهی این استان کرد تا از بیماران نمونه برادری کنند و مورد آزمایش قرار دهند. این وزارت اعلام کرد حال مبتلایان اورژانسی نیست و آنها را سرپایی درمان کرده است.
اما اداره آب و فاضلاب  بصره گفت: “۷۰ درصد از مناطق مسکونی بصره تصفیه آب شرب در آنها به صفر درصد می رسد”. این امر گویای آن است که آب داخل لوله های خانه ها شور بوده و غیر قابل شرب است.
این درحالی است که اسعد العیدانی استاندار بصره از دولت حیدر العبادی به شدت انتقاد کرد و آن را به عدم پاسخگویی به نیازهای مکرر اهالی این استان متهم کرد.
از طرفی دیگر، احمد حنون رئیس اداره محیط زیست بصره، از متولیان خواست تا انتقال پسآبها و فاضلاب  شهری به رودخانه ها را متوقف و همچنین رهاسازی آب ها به این استان را شروع کنند.
کمیسیون حقوق بشر در بصره نیز وضعیت آب شرب این استان را بسیار خطرناک توصیف کرد و دولت مرکزی را به اهمال و عدم توجه به این مشکل بزرگ زیست محیطی متهم کرد.
شایان ذکر است که استان بصره از نفت خیزترین استان های عراق است و ۱۵ میدان نفتی بزرگ از بین ۷۷ میدان نفتی معروف در این کشور را داراست که ۱۰ میدان نفتی بصره تاکنون چشم انتظار استخراج هستند.