نگرانی در خصوص تاثیر منفی تحریم ایران بر اقتصاد لبنان

بیروت: پولا اسطیح

تحریم های تازه آمریکا علیه ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام وضع شدند و مرحله اول آن در ماه جاری به مرحله اجرا در آمدند. در حالیکه «حزب الله» در فهرست تحریم مالی آمریکا و برخی از کشورهای خلیج قرار گرفته و فشارها بر این گروه به ویژه در پی دور تازه تحریم ها در ماه مه گذشته افزایش یافته تحریم های تازه آمریکا علیه ایران  اهرم فشار اضافی بر «حزب الله» به شمار می رود. تحریم های بی سابقه ای علیه «حزب الله » توسط سعودی و کشورهای عضو “مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم ” در نظر گرفته شد و سران سیاسی این گروه در این فهرست قرار گرفتند.

برخی اطلاعات حاکی از آن است که حزب الله در ماه های گذشته «اقدامات پیشگیرانه» برای کنار آمدن با تحریم های تازه آمریکا در نظر گرفته است. بعضی منابع از تداوم پیامدهای منفی تحریم ها بر حزب الله سخن گفتند که نه تنها این گروه بلکه کشور لبنان را تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر سامی نادر کارشناس اقتصادی و مدیر «موسسه مسایل راهبردی خاورمیانه» گفت این تحریم ها «پیامدهای مستقیم» بر حزب الله دارد چرا که این گروه بخشی از ساختار ایران است. هر چند این گروه اقدامات پیشگیرانه ای در پیش گرفته اما تاثیر افزایش تحریم ها نه تنها این حزب بلکه کل لبنان را در بر می گیرد». نادر به «الشرق الاوسط » گفت “تحریم های ماه گذشته علیه خود حزب الله یا حتی ایران منجر به ایجاد فضای منفی در بخش بازرگانی لبنان شد و دست و بال لبنان را بست. لبنان، اصلا با بحران اقتصادی نفسگیری روبروست و تاثیر منفی تحریم های اخیر علیه ایران به خودی خود دامن لبنان را می گیرد چرا که ما در کانون بحران قرار داریم. در نتیجه، بحران اقتصادی بدتر می شود.”

او خاطر نشان کرد «اوضاع لبنان تا اندازه زیادی به ترکیه شباهت دارد. آنکارا گرفتار وضعیت اقتصادی ناگواری بود و اوضاع به دنبال اختلاف سیاسی با واشنگتن رو به وخامت گذاشت و لیره ترکیه سقوط کرد».

نادر یادآور شد «حزب الله با بافت اجتماعی و اقتصادی لبنان ارتباط ناگسستنی دارد و به همین دلیل نمی توان گفت که تاثیر این تحریم ها بر افراد یا گروه مشخصی محدود می شود».

او گفت «تاثیر منفی تحریم ها همه لبنان را گرفتار می کند. لبنان می بایست در راستای اعتمادسازی و تسهیل سرمایه گذاری حرکت کند اما متاسفانه ما بر خلاف این مسیر قدم بر داشته ایم».

مرحله اول تحریم های آمریکا علیه ایران تجارت خودرو و طلا و فلزات گرانبها و مبادلات دلاری را در بر می گیرد که از ۷ اوت آغاز شد. مرحله دوم که به مراتب سنگین از دور اول تحریم ها است شامل تحریم نفتی و بانکی ایران است.

تحریم های یاد شده توسط دولت آمریکا برای فشار بر ایران در نظر گرفته شده است تا بدین وسیله حکومت ایران به گفته رییس جمهور آمریکا «از حمایت متحدانش در منطقه و دخالت در جنگ سوریه و یمن دست بردارد».

قاسم قصیر نویسنده و تحلیلگر سیاسی متخصص در مسایل «حزب الله» گفت «اینکه تحریم های تازه علیه ایران پیامد منفی مستقیم بر حزب الله داشته باشد دور از ذهن به نظر می رسد. حزب الله هم مثل حکومت تهران از چند ماه پیش اقدامات پیشگیرانه ای برای کنار آمدن با تحریم ها و مرحله تازه آغاز کرده است».

او در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزود «بی گمان این تحریم ها بر شرایط مالی حزب الله تاثیر منفی دارد. حزب الله به رویکرد ریاضتی به دلیل کمبود نقدینگی روی آورده است. اما به هر حال این تحریم ها پیامدهای منفی محدود بر حزب الله دارد؛ چه اینکه تهران به مدت سی سال به تحریم عادت کرده و با وجود تحریم ها، دست به تشکیل حزب الله زد. آنها از طریق برخی کانال ها سعی می کنند از تاثیر تحریم ها در امان بمانند».

او افزود «هر چند این تحریم ها تا اندازه ای بر اقتصاد ایران تاثیر گذار بوده اما هنوز ایران را وادار به تغییر سیاست ها و متوقف کردن حمایت هایش از متحدان نکرده است. البته هنوز دقیقا معلوم نیست در دراز مدت چه اتفاقی می افتد».

قصیر درباره اقدامات حزب الله برای اجتناب از تحریم ها گفت «این اقدامات عمدتا بر ساختار مالی حزب الله یعنی طرح های مدیریت مالی جدید و تامین منابع مالی گوناگون و تنظیم بودجه و در کل، بازسازی ساختار مالی متمرکز است».

افزایش بیکاری و تورم و کاهش پنجاه درصدی ارزش ریال از آوریل تا کنون از جمله چالش های اقتصادی ایران هستند. هزاران نفر در اعتراض به افزایش قیمت مواد غذایی و بیکاری و فساد مسئولان به خیابان ها ریختند. اعتراضات به گرانی در موارد متعددی به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شدند.

 

حسن نصر الله دبیر کل «حزب الله» در سخنرانی تلویزیونی اخیر گفت تحریم های جدید آمریکا «به مردم آسیب می زند » و حکومت لبنان در قبال شهروندان مشمول این تحریم ها مسئول است. او افزود «این تحریم ها به منظور فشار مستقیم به هواداران مقاومت و دوستان و متحدان و قطع تامین مالی مقاومت لبنان در نظر گرفته شده است».