حجت الاسلام محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه ایران - عکس از خبرگزاری میزان

حجت الاسلام محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه ایران – عکس از خبرگزاری میزان

معاون اول قوه قضائیه ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات دولت این کشور به وی فقط یک ماه برای فراهم کردن مقدمات فنی فیلتر «واتس‌آپ»٬ «وایبر» و «تانگو» مهلت داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ در این نامه ضرب الاجل که روز شنبه ۲۹ شهریورماه در خبرگزاری میزان، منتشر شده نوشته است که چنانچه چنین اقدامی از سوی وزارت ارتباطات صورت نگیرد٬ قوه قضائیه به «وظایف ذاتی» خود عمل خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای در نامه خود ذکر کرده که این نامه را در پی دستور صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه مبنی بر ارائه فرصتی یک ماهه به وزارت علوم نوشته است.

وی در این نامه که یکی از صریح‌ترین و تند‌ترین نامه‌های قوه قضائیه به یکی از وزارت‌خانه‌ای دولت حسن روحانی در یک سال گذشته است افزوده که از آنجا که وزارت ارتباطات در سه ماه فرصتی که در اختیار داشته اقدام به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مذکور نکرده٬ قوه قضائیه تنها یک ماه دیگر به این وزارت‌خانه مهلت خواهد داد.

در این نامه آمده اگر در فرصت تعیین شده مقدمات مسدود سازی این شبکه‌ها فراهم نشود «قوه قضائیه در نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل خواهد آورد.»

محسنی اژه‌ای همچنین نوشته که قوه قضائیه ایران پس از مسدود کردن این شبکه‌ها «با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.»

محسنی اژه‌ای علت اصلی نگارش و انتشار این نامه تهدید‌آمیز را انتشار گسترده «مطالب مهم علیه» آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است.

در هفته‌های اخیر در فضای «واتس‌آپ»٬ «وایبر» و «تانگو» مطالب طنزی درباره آقای خمینی منتشر شده که با خشم گروهی از مقامات جمهوری اسلامی مواجه شده است.

فرمانده نیروی انتظامی ایران روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، تهدید کرده بود که با افرادی که، به گفته او، در شبکه‌های اجتماعی به آیت‌الله خمینی «توهین» می‌کنند برخورد پلیسی و قضایی خواهد شد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، در واکنش به آن چه اقدام «هنجارشکنان» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و ایجاد صفحات «توهین‌آمیز» به آیت‌الله خمینی خوانده شده تصریح کرد: «ما با کسانی که حدود آزادی را رعایت نکنند و از قوانین کشور تخطی کنند، به عنوان یک مجرم و متخلف برخورد خواهیم کرد.»

در چند هفته اخیر رد و بدل شدن لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران از جمله در وایبر و ایجاد صفحاتی در وب‌سایت فیس‌بوک در این باره واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران داشته است.

برخی از کاربران صفحات اجتماعی از این اقدام استقبال و اقدام به بازنشر این لطیفه‌ها در سطح وسیع کرده، و برخی نیز این لطیفه‌ها را «توهین» به آیت‌الله خمینی دانسته‌اند.

وب‌سایت جماران که زیر نظر موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی اداره می‌شود راه افتادن موجی از این لطیفه‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «مشکوک» توصیف کرده است.

محمدعلی آهنگران، روحانی فعال در شبکه‌های اجتماعی و پسر صادق آهنگران، مداح سرشناس در ایران، روز ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با این سایت این حرکت را «نوعی بداخلاقی اجتماعی» توصیف کرد.

پیش از این برخی از شخصیت‌های سیاسی و وب‌سایت‌های خبری این گمانه را مطرح کرده بودند که انتشار حجم قابل توجه لطیفه درباره آیت‌الله خمینی زمینه‌سازی برای فیلتر شدن وایبر است.

از جمله صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، چندی پیش در این زمینه گفت که این پیامک‌ها ممکن است از جانب کسانی باشد که با انگیزه‌های مشخص قصد فیلتر کردن شبکه اجتماعی وایبر را دارند.

وب‌سایت کلمه نیز روز هفتم شهریور در مطلبی نوشت که انتشار ناگهانی «حجم قابل توجهی» از مطالب «توهین‌آمیز» درباره بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در برخی شبکه‌های اجتماعی این نگرانی را در کاربران این شبکه‌ها ایجاد کرده که «پروژه امنیتی دیگری در دستور کار اقتدارگرایان باشد»، مشابه آن چه در سال ۸۸ و در ماجرای پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی رخ داد.