محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک - عکس از رویترز

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک – عکس از رویترز

در حالی که روزنامه نیویورک تایمز از بررسی یک پیشنهاد جدید برای رسیدن به توافق جامع هسته ای در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خبر داده است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است که کشورش برای رسیدن به یک توافق آماده است.

به گزارش خبرگزاری ها، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه به نقل از دو دیپلمات آمریکایی که از آنها نام برده نشده، نوشته است که در صورت پذیرفته شدن این طرح جدید، ایران بدون کاستن از تعداد سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای، اتصالات مربوط به تزریق اورانیوم به این دستگاه‌ها را قطع خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای به علت مخالفت ایران با کاهش شدید تعداد و ظرفیت سانتریفیوژها، که می‌تواند اورانیوم را در سطوح مورد نیاز برای سوخت رآکتور یا کاربرد در کلاهک اتمی غنی سازد، متوقف شده، پیشنهاد جدید می تواند راهگشا باشد.

آمریکا در پی کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران از حدود ۱۹ هزار دستگاه به ۱۵۰۰ دستگاه است و مقام‌های ایرانی به شدت با این درخواست مخالفت کرده‌ اند.

به نوشته این خبرگزاری، این دو دیپلمات گفته‌اند که پیشنهاد جدید به جای تمرکز بر کاهش تعداد قابل ملاحظه ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعلی، به برداشتن لوله‌های ارتباط آنها خواهد پرداخت.

این دیپلمات‌ها روز شنبه به آسوشیتدپرس گفتند که این پیشنهاد روی میز است و ایران محتاطانه آنرا بررسی می کند.

در همین حال ظاهرا مقامات رسمی ایران و آمریکا هنوز به این گزارش و طرح این پیشنهاد از سوی دولت آمریکا واکنش نشان نداده اند، اگر چه ظاهرا ۳۱ سناتور آمریکایی به شدت با آن مخالفت کرده اند.

این سناتورها در نامه خود به جان کری وزیر خارجه آمریکا از مصالحه هسته‌ای با ایران و نرم شدن موضع واشنگتن در قبال حکومت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در روزهای گذشته مذاکره کنندگان ایران با همتایان خود در گروه ۱+۵ در نیویورک سرگرم گفت و گو بوده اند.

شمار سانتریفیوژهای ایران یکی از اختلافات اصلی در مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ بوده است.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که هم اکنون در نیویورک به سر می برد گفته است که کشورش در زمینه توافق هسته ای با دولت آمریکا معامله می کند. وی گفته است: «اگر رییس جمهور باراک اوباما به ما وعده ای بدهد، قول او را می پذیریم و آن را محترم می شماریم.”

آقای ظریف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره مخالفت برخی از اعضای کنگره با لغو تحریم های ایران گفت: «ما عرصه سیاسی آمریکا را می شناسیم و از محدودیت هایی که شخص اوباما با آن مواجه است، آگاهیم. همان طور که نمی‌پذیریم آنها خواسته ناممکن از ما داشته باشند، ما نیز از آنها نخواهیم خواست که کار ناممکن انجام دهند.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که اگر اوباما درصدد دور زدن کنگره برای لغو تحریم های ایران باشد، به انداره کافی برای شما اطمینان بخش خواهد بود گفت که «ما در مسائل و سیاست های داخلی آمریکا مداخله نمی کنیم. چنانچه اوباما به ما وعده ای بدهد، قول او را می‌پذیریم و محترم می‌شماریم.»

آقای ظریف همچنین روز جمعه در نیویورک و در جریان دیدار با با بورگه برنده، وزیر امور خارجه نروژ گفت: در صورتی که طرف مقابل (در مذاکرات هسته ای) آمادگی اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشد امکان رسیدن به توافق حتی قبل از ۳ آذر وجود دارد.

در این میان علی لاریجانی رییس مجلس ایران روز یکشنبه در سخنانی گفت «مذاکرات هسته ای باید با یک مقررات بین المللی که برای همه کشورها یکسان است انجام شود نه با گردن کشی و گران فروشی.»