پرونده سنگینی ترک می کند.. مارک ایرولت وسگولن رویال برجسته ترین کاندیدهای پست او هستند

لوران فابیوس، وزیر خارجه ‌‌فرانسه

لوران فابیوس، وزیر خارجه ‌‌فرانسه

لوران فابیوس، وزیر خارجه ‌‌فرانسه، روزگذشته استعفای خود را از دولت اعلام کرد، و از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا و روسیه و ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

منابع آگاه دیپلماتیک گفتند که ژان مارک آیرو نخست وزیر پیشین، برجسته ترین نامزد برای جانشینی فابیوس است، در حالی که نام سگولن رویال وزیر محیط زیست نیز برای این پست مطرح می باشد.

با این حال هر کسی که جانشین فابیوس شود، پروندهای سنگینی به ارث می برد، و از نواقص زیادی در دولت رنج می برند، که مهم ترین آن ها  مدت کوتاه باقی مانده از دولت کنونی (یک سال و۳ ماه) می باشد که برای وزیر جدید مدتی کافی نخواهد بود تا بتواند در دیپلماسی فرانسه اثری از خود بر جای بگذارد.

علاوه بر این، انجام نقل وانتقالات معنا دار در سیاست خارجی فرانسه در مورد پروندهای داغ اصلی ، دشوار خواهد بود . چه در خاورمیانه (لبنان، سوریه، عراق، جنگ بر تروریست، مهاجرت به اورپا) باشد، چه در مورد بحران های دیگر در آفریقا و اروپا.

فابیوس همزمان با استعفای خود، ایالات متحده آمریکا که اصلی ترین عضو در ائتلاف بین المللی برای مبارزه «داعش» است را متهم کرد که در سوریه به اندازه کافی تلاش نمی کند. وی گفت: «ابهاماتی ، حتی در اعضای ائتلاف بین المللی وجود دارد، و نمی خواهم آن چه بارها و بارها درباره برجسته ترین محرک ائتلاف و دیگران گفته ام را تکرار کنم. با این حال ما احساس نمی کنیم که این مداخله بسیار قوی باشد».

فابیوس همچنین روسیه وایران را متهم کرد که در خشونت ها شریک جرم رژیم سوریه هستند. فابیوس گفت: « رژیم اسد خشونت وحشتناکی دارد. من اسامی مسولان را خواهم گفت:  تبانی از ایران وروسیه وجود دارد».

وی مجدداً خواستار توقف بمباران در سوریه شد، جایی که رژیم اسد و متحدانش حملات خونینی را در شمال کشور انجام می دهند.