سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه - عکس از خبرگزاری فرانسه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که هنوز برای بهبود روابط مسکو با اتحادیه اروپا وجود داشته باشد واین روابط به نقطه بدون بازگشت نرسد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت: امیدوار است که «راهی برای بازگشت روابط حسنه میان مسکو و اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. ما به توسعه همکاری‌ها بر پایه منافع مشترک و به صورت برابر تمایل داریم.»

وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته هم در سخنانی با انتقاد از سیاست‌های اتحادیه اروپا در مورد روسیه، اعمال تحریم‌ها از طرف این اتحادیه علیه کشورش را غیرقانونی و نامشروع خوانده بود.

وی در جمع اعضای انجمن بازرگانان اروپایی در روسیه گفته بود: تحریم ها علیه روسیه فاقد مبنای قانونی بوده و به روابط این کشور با کشورهای اروپایی آسیب وارد کرده است.

وزیر خارجه روسیه درباره پاسخ کشور متبوعش به تحریم های غرب شامل توقف خرید محصولات کشاورزی، گوشت و فرآورده های لبنی گفت: این اقدام روسیه تحریم محسوب نمی شود و ما برای دفاع از کشاورزان خود به این تدبیر متوسل شدیم.

وی با بیان اینکه روابط روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط مناسبی قرار ندارد، اضافه کرد: زمان سرنوشت ساز برای روسیه و اتحادیه اروپا فرا رسیده است و دو طرف باید در مورد مسیر روابط خود تصمیم گیری کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با انتقاد از اقدامات سران اتحادیه اروپا برای جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی برخی کشورهای جهان از جمله آمریکای لاتین به روسیه گفت: این اقدام شیوه مناسبی برای دفاع از منافع خود نیست و اتحادیه اروپا باید از ادامه آن صرف نظر کند.

اتحادیه اروپا در راستای سیاست های آمریکا برای مجازات روسیه بخاطر اقدامات و مواضع این کشور در مساله اوکراین، چند بسته تحریم علیه مقامهای روس و شرکت ها و بانک های این کشور اعمال کرده است.

در مقابل، روسیه هم در ماه اوت در پاسخ به این تحریم ها، خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی از کشورهای تحریم کننده خود را متوقف کرد.

روابط میان روسیه و غرب به دنبال بحران اوکراین تیره شد و آمریکا و اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کردند و مسکو نیز در واکنش به آن واردات مواد غذایی را از سوی کشورهای تحریم‌کننده، منع کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه همچنین پیش از این گفته بود زیانی که اتحادیه اروپا از تحریم‌ روسیه خواهد کرد معادل ۴۰ میلیارد یورو خواهد بود.

شبکه خبری «راشاتودی» مهرماه امسال اعلام کرد تاکنون رقم دقیقی از خسارات مالی اتحادیه اروپا از تحریم این اتحادیه علیه روسیه در دست نیست اما تخمین‌های اولیه از ضرر ۴۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در یکسال اخیر حکایت دارد.

غرب، روسیه را به حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب شرق اوکراین متهم می‌کند و این در حالی است که روسیه مرتبا هرگونه دست داشتن در این ناآرامی‌ها را رد می‌کند.