رابرت اینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با تکثیر سلاح‌های اتمی و نظارت بر تسلیحات

رابرت اینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با تکثیر سلاح‌های اتمی و نظارت بر تسلیحات

با وجود توافق طرف های مذاکره هسته ای میان ایران و اعضای ۵+۱ برای محرمانه نگاه داشتن جزییات مذاکره، روزنامه تایمز لندن در خبری مدعی شده جزییات پیشنهادی که غرب قصد دارد به ایران ارائه دهد را در اختیار دارد.

تایمز لندن مدعی شده در صورت توقف تمام فعالیت های هسته ای به ایران، بسته پیشنهادی غرب به این کشور به صورت مشروط اجازه خواهد داد به بخشی از درآمدهای نفتی خود که به دلیل تحریم ها در کشورهای خارجی ضبط شده است، دسترسی پیدا کند.

این روزنامه از رابرت اینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با تکثیر سلاح‌های اتمی و نظارت بر تسلیحات، در زمان هیلاری کلینتون، به عنوان منبع خبری خود نام برده است.

به گفته اینهورن ایده بازگرداندن بخشی از درآمدهای نفتی تهران از آن جایی شکل گرفت که غرب تصمیم گرفت بدون برداشتن تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی بر ایران را کم کند. با چنین تصمیمی ایران می تواند به درآمد حاصل از فروش نفت به کشورهای ژاپن، چین و هند دسترسی پیدا کند.

به گفته اینهارن، کشورهای طرف مذاکره با ایران می خواهند در عین حفظ تحریم‌ها در طول مذاکرات به ایران برای همراهی با روند گفتگوهای هسته ای انگیزه های اقتصادی هم بدهند.

اینهارن به تایمز گفت: «این اقدام که تنها یک بار صورت می گیرد، در جهت دادن امتیاز به ایران است در عین حال معماری تحریم ها را تغییر نمی دهد.»

وی افزود: «این پیشنهاد با هدف آن ارائه می شود که جدیت ما را به ایران نشان دهد.»

بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ایران کشورهای غربی پیگیر مسئله هسته ای ایران ابراز امیدواری کردند این پرونده از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

ایران ۱۵ و ۱۶ اکتبر جاری پیشنهاد جدیدی را به گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای خود ارائه داد.

دور بعدی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ قرار است روزهای ۷ و ۸ نوامبر به منظور پیگیری اقدامات دیپلماتیک برای رسیدن به راه حلی برای مساله هسته ای ایران دنبال شود.

از سوی دیگر آیت الله خامنه ای رهبر ایران روز دوشنبه در سخنرانی در آستانه ۱۳ آبان، از یک سو به شدت درباره نتیجه مذاکرات هسته ای ابراز بدبینی کرد و از سوی دیگر تیم مذاکره کننده هسته ای را مورد حمایت خود قرار داد.

وی در جمع دانش آموزان و دانشجویان گفت: «همانطور که در مشهد هم گفتم،به مذاکره خوشبین نیستم، ولی باذن الله از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم و این تجربه، ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد، اگر مذاکرات به نتیجه برسد که چه بهتر، ولی اگر نتیجه نگرفتند معنایش این باشد که کشور باید روی پای خودش بایستد.»