عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران  - آژانس خبری فرانسه

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – آژانس خبری فرانسه

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، ضمن تاکید بر آن که ایران تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهد بود، به سرانجام رسیدن مذاکرات اتمی در جلسه پیش رو در نیویورک را ممکن ندانست.

عراقچی دوشنبه شب، ۱۷ شهریور، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تلویزیون دولتی ایران تاکید کرد، تصمیم‌گیری در مورد سند توافق هسته‌ای به «زمان متنابهی» نیاز دارد و «مذاکرات در نیویورک به سرانجام نمی رسد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی خبری نگرانی غرب از راکتور آی سنگین اراک را موجه خواند و گفت: «بحث اراک یکی از موضوعات جدی ما است،‌ راکتور اراک با آب سنگین کار می‌کند و به طور طبیعی نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و برای کسانی که تمایل به رسیدن به بمب اتمی دارند راکتورهای آب سنگین وسیله مناسبی است البته جمهوری اسلامی ایران چنین تصمیمی ندارد و نخواهد داشت.»

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه «اقدام مشترک» دست یابند که برای شش ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

در ادامه این روند، ایران و شش قدرت جهانی قرار است روز ۱۷ سپتامبر (برابر با ۲۷ شهریور) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

عراقچی توضیح داد: «روز ۱۷ سپتامبر با یک ناهار کاری میان خانم اشتون و آقای ظریف روند مذاکراتی نیویورک آغاز می‌شود و روز بعد آن مذاکرات را در سطح ۱+۵ خواهیم داشت. با توجه به این‌که وزرای امور خارجه معمولا برای مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کنند احتمالا در ادامه مذاکرات جلسه‌ای را نیز با حضور همه وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران داشته باشیم و این ایده را همه قبول دارند اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.»

با این وجود عراقچی احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در حاشیه اجلاس عمومی سازمان را رد کرد و گفت، این امر «حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی» ممکن نیست. با این وجود تاکید کرد: «امیدواریم تا ۲۴ نوامبر (برابر با سه آذر) بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به توافق برسیم، البته این موضوع منوط به این است که نظرات ما تامین شده باشد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن شرح آن که تامین نظر ایران به چه معنا است، تصریح کرد: «طبق توافق ژنو یکی از مولفه‌های توافق نهایی این است که همه تحریم‌ها به صورت جامع برداشته شود. اگر این هدف محقق نشود طبعا ما توافقی نخواهیم داشت. با توجه به این‌که تحریم‌ها دسته بندی‌های مختلف دارند و مراجع مختلفی آن‌ها را صادر کرده‌اند پیچیدگی‌هایی در خصوص برداشته شدن این تحریم‌ها وجوددارد طبق روال‌هایی که از دید غربی‌ها وجود دارد تحریم‌ها مراحل تعلیق و لغو را باید به صورت پشت هم طی کنند اما ما با این ایده چندان موافق نیستیم.»

طبق گفته عراقچی، برنامه صلح آمیز ایران تنها به معنای برنامه هسته ای در سطح آزمایشگاهی نیست و «هرگز نباید تصور کنیم که برنامه غنی‌سازی ما می‌تواند در حد کوچک تحقیقاتی یا یک چیز سمبلیک و دکوری باشد بلکه حتما برنامه صنعتی است و چشم انداز صنعتی شدن باید مد نظر قرار گرفته شود.»