تحریم های مالی آمریکا علیه نمایندگان حزب در راه به اجرا در آمدن در لبنان

گلوله باران منطقه مرزی مزارع شبعا  در جنوب لبنان توسط اسرائیل در پاسخ به انفجار یک بمب دست ساز بر علیه ارتش اسرائیل – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

گلوله باران منطقه مرزی مزارع شبعا در جنوب لبنان توسط اسرائیل در پاسخ به انفجار یک بمب دست ساز بر علیه ارتش اسرائیل – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

برخی منابع لبنانی مخالف با حزب الله گفتند هدف قرار گرفتن یک خودروی گشتی اسرائیلی به هنگام گشت زنی در منطقه مرزی مزارع شبعا، که روز گذشته توسط مبارزان حزب الله صورت گرفت، تلاشی برای کاهش فشارها از ایران بود که پس از دخالت در امور قضایی داخلی عربستان سعودی و تعدی به هیئت های دیپلماتیک آن در تهران و مشهد با انزوای عربی مواجه است.

یک منبع امنیتی گفت حزب الله یک خودروی گشت زنی اسرائیلی را توسط یک بمب دست ساز در منطقه رویسه القرن در مزارع شبعا هدف قرار دادند، در حالی که یک منبع امنیتی دیگر اشاره کرد اسرائیل با هدف قرار دادن مناطق مملو از جمعیت العباسیه و الوزانی با حدود ۳۰ گلوله توپ پاسخ این عملیات را داد.

این عملیات در مقایسه با عملیات دیگری که حزب الله در پاسخ به ترور فرماندهان خود در جنوب لبنان انجام داد، محدود و متواضع به نظر می رسد.

دکتر ریاض قهوه چی، مدیر « بنیاد تحلیل نظامی منطقه خاور نزدیک و خلیج – انیگما» به «الشرق الأوسط» گفت: «هر گونه پاسخ قوی از حزب الله، متحدش ایران را در برابر مشکلات بزرگی قرار می دهد، آن هم در زمانی که  انتظار می رود توافق هسته ای با غرب به زودی اجرا شود».

در همین راستا، اقدامات تنبیهی بانکی کنگره آمریکا بر ضد نمایندگان حزب الله که اواسط ماه گذشته به تصویب رسید و پرزیدنت اوباما آن را امضا کرد در راه خود برای اجرا شدن در لبنان هستند. «انجمن بانک های لبنان» از برخورد بانک ها با نمایندگان حزب الله، که لیست تحریم های آمریکایی آن ها را شامل می شود، هشدار واضحی به مدیریت شعب بانکی ابلاغ کرد. یک منبع بانکی در لبنان برای «الشرق الأوسط» فاش کرد: «این اقدامات تنها شامل نمایندگان نخواهد بود، بلکه افرادی که به حزب وابسته هستند و حواله های مالی آن ها در داخل و خارج را نیز شامل می شود».