علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

بر اساس گزارش ها رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفته است کشورش آمادگی دارد درباره توقف غنی سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد به مذاکره بپردازد و نیز در سخنانی ظاهرا جنجالی احتمال مذاکره درباره مازاد اورانیوم غنی شده را مطرح کرده است، اظهاراتی که البته از سوی روابط عمومی مجلس ایران تکذیب شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که برای شرکت در نشست جهانی بین المجالس در ژنو سوئیس به سر می برد روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره با گروه ۵+۱ بر سر توقف غنی سازی ۲۰ درصدی است.

دور بعدی گفتگوهای هسته ای ایران و گروه ۵+۱ که نخستین دور گفتگوهای رسمی هسته ای میان ایران و جامعه جهانی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی محسوب می شود، قرار است حدود دو هفته دیگر در ژنو برگزار شود.

توقف غنی سازی به میزان ۲۰ درصد و از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصدی، از جمله درخواست های جامعه جهانی از ایران در سال های گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاریها، علی لاریجانی همچنین در این مصاحبه گفته است که ایران مقداری مازاد اورانیوم غنی شده دارد که آماده مذاکره بر سر آن است.

وی گفته است، ایران مقداری اورانیوم غنی شده بیش از نیاز دارد که در حد ۲۰ درصد است و بیشتر از آن مقداری است که برای مصارف انرژی، تحقیقاتی و ایزوتوپ پزشکی لازم دارد.

لاریجانی به اسوشیتدپرس گفته است وقتی قدرتهای غربی از ایران بخواهند فعالیتهایی که میتواند منجر به اورانیوم غنی شده در حد تسلیحاتی بشود را محدود کند، “ما می توانیم در این باره به بحث بنشینیم”.

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، روابط عمومی مجلس ایران با تکذیب اظهارات منتشر شده است از جانب آقای لاریجانی درباره مازاد اورانیوم ذخیره شده، این نقل قول را “اساسا نادرست” دانسته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایراین بسته پیشنهادی جدیدی را به گروه پنج بعلاوه یک خواهد داد که انتظار می رود تحول جدید و مهمی را در مذاکرات به وجود آورد. مقامات غربی که با هیئت ایرانی دیدار کرده اند می گویند که طرح ایران بر روی توقف غنی سازی ۲۰ درصد و انتقال سوخت ذخیره شده ایران به کشوری ثالث متمرکز است. گفته می شود بر اساس این طرح، در مقابل، ایران میله های سوختی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی خود در تهران را از بازارهای بین المللی تهیه خواهد کرد.